Jumaat, 1 Julai 2011

Majlis Perundangan Dan Gaji Negara Tindas Pekerja, Kata PR

Ditulis oleh Radzi Razak



KUALA LUMPUR : Majlis Perundangan dan Gaji Negara yang disarankan oleh kerajaan Umno-BN adalah satu lagi bentuk penindasan warga kerja, kata Ahli Parlimen Kuala Langat Abdullah Sani.

Dalam sidang media di Parlimen hari ini, Abdullah Sani mendakwa, pembentangan rang undang-undang berkenaan di Parlimen jelas menunjukkan kuasa sebenar ada pada Menteri dan bukan kepada Majlis tersebut.

"Rang-undang-undang ini sebenarnya tiada batas dan matlamat serta tak tentu arah. Peranannya hanya sebagai satu kajian. Kajian ini bersifat Ia tak boleh menjurus kepada keputusan

"Peraturan 5 di bawah fasal 5 jelas menunjukkan kuasa menteri melantik kelompok jawatankuasa majlis ini untuk jalankan kajian dan laporkan kerajaan. Tidak ada kuasa putus mereka dari kelompok mana," tegas Abdullah Sani.

Beliau mempersoalkan cadangan bahawa Majlis itu hanya akan 'membentangkan' syor dan cadangan kepada Menteri dan segala kuasa kelulusan hanya ada pada Menteri dan tidak memberikan keadilan kepada 11.3 juta pekerja negara ini.

"Pengerusi daripada kumpulan mana? Timbalan, Setiausaha dari mana? 5 orang anggota pegawai awam dan 5 anggota wakili pekerja. Pekerja ni nelayan pun boleh. Tukang kebun pon pekerja. Adakah mereka dari persatuan yang diiktiraf," kata beliau yang juga bekas Presiden Kongres Kesatuan Pekerja Malayia (MTUC).

"Sebab pengakhir pada pelantikan ini dan keputusannya menteri. Dan majlis ini bagi syor, tak semestinya syor diambil. Kalau di Korea Selatan, Majlis seperti ini buat syor, kerajaan kena ikut. Tetapi kita ini, Majlis mencadangkan dan cadangan itu akan ditentukan oleh Menteri. Akhirnya menterilah yang memegang kuasa veto," katanya lagi.

Perdebatan Rang Undang-undang di Dewan Rakyat hari ini hangat apabila Ahli Parlimen Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional seperti Bung Moktar Radin dan N. Gobalakrishnan menuduh Ahli Parlimen Pakatan Rakyat tidak menyokong pembelaan kaum pekerja.

Pakatan Rakyat memkenalkan skim gaji minima untuk semua pekerja Malaysia di dalam buku Jingga.

Gagasan itu juga bertekad memperkenalkan Akta Peluang Saksama bagi memastikan peluang pekerjaan terbuka kepada semua rakyat, jika mengambil alih Putrajaya.

Malah, Abdullah Sani yang turut berkecimpung berbelas tahun dalam kesatuan Pekerja sehingga pernah menjawat jawatan Naib Pengerusi Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) mencabar Menteri yang bertanggungjawab untuk terus mengisytiharkan gaji minima kerana keputusan Majlis ini kelak tetap dimiliki Menteri.

"Cadangan saya, ketepikan majlis ini dan terus wartakan gaji menimum. Tapi harus dibuat seperti 1974, bila Tun Razak wartakan Cola sebagai wajib.

"Undang-undang ini bakal jadi retorik, tak ada tempoh masa 2010 ke, 2011 ke, yang ada hanya mesyuarat 4 kali setahun. Bila buat cadangan menteri akan kata ya atau tidak. Negara apa yang seorang saja buat keputusan ni? Di Amerika, keputusan parlimen, di UK, keputusan Parlimen. Kalau macam itu, menteri boleh lantik semua orang dia. Pemandu dan tukang kebun.

"Kita sekarang ni, nak menuju ke arah rakyat berpendapatan tinggi dan harus diberikan atas konteks kuasa mutlak. Mesyuarat ini tak ada langsung kuasa mutlak. Undang-undang apa ni, Ini undang-undang kunta-kinta. Gari kakit, gari tangan suruh buat kerja.," tegas beliau lagi.

Tiada ulasan: