Khamis, 28 Julai 2011

Video Kempen 'Udahlah Tu...Bersaralah', Sangkal Dakwaan Polis, Kerajaan

Ditulis oleh Naeem Raffie


KUALA LUMPUR : Parti Sosialis Malaysia (PSM) hari ini menayangkan video kempen "Udahlah, Bersaralah" kepada media sebagai bukti bahawa pertubuhan itu hanya menjalankan kempen kepartian dan bukannya seperti yang didakwa kerajaan sehingga menahan enam ahlinya di bawah Ordinan Darurat.

Presidennya, Dr Nasir Hashim berkata, penayangan video ini adalah satu gambaran jelas bahawa tiada isu mahupun unsur untuk mengaitkan kempen nasional anjuran parti itu dengan anasir asing mahu pun komunis dan penentangan terhadap Yang di-Pertuan Agong.

"Ini adalah gambaran jelas bahawa kami hanya menjalankan kempen, menyebarkan risalah kepada rakyat.

"Ini juga adalah amalan biasa mana-mana parti berkempen, menyebar risalah adalah hak kami,"kata beliau.

Bercakap di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor hari ini, Nasir yang juga Adun Kota Damansara mempersoalkan kenapa kesemua tahanan masih lagi tidak dibebaskan sedangkan perkara ini jelas.

"Saya mempertikaikan kenapa tahanan tidak dibebaskan, mereka disyaki dan didakwa ada kaitan dengan Bersih dan himpunan itu telah pun berakhir, tetapi kenapa sehingga kini mereka masih lagi tidak dilepaskan,"kata beliau.

Turut hadir, Setiausaha Agungnya, S. Arutchelvan dan wakil ahli keluarga tahanan.

Pada 25 Jun lalu, polis Pulau Pinang menahan 31 anggota PSM, termasuk ahli parlimen Sungai Siput Dr D. Jeyakumar Devaraj di bawah Seksyen 122 Kanun Keseksaan iaitu dakwaan melancarkan perang ke atas Yang di-Pertuan Agong.

Mereka kemudian ditahan semula di bawah Ordinan Darurat (EO) atas tuduhan aktiviti subversif iaitu cubaan menghidupkan semula fahaman Komunis sebelum menukar tuduhan itu kepada cuba menggerakkan fahaman itu menerusi penganjuran himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu.

Namun, setelah peguam yang mewakili keenam- enam mereka memohon Habeas Corpus di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur minggu lalu, alasan penahanan itu sekali lagi bertukar iaitu mereka terbabit dalam merancang himpunan aman Bersih 2.0.

Selain, Dr D Jeyakumar, mereka yang ditahan di bawah EO ialah M Sarasvathy, Choo Chon Kai, M Sugumaran, A Letchumanan dan R Saras Babu.

Ordinan Darurat hampir sama dengan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang membolehkan individu ditahan tanpa bicara selama 60 hari.

Mengulas lanjut, Arutchelvan berkata, penahanan enam ahli PSM bukan sahaja satu perkara yang tidak masuk akal malah ia secara tidak langsung memarakkan kemarahan rakyat terhadap sistem demokrasi yang disekat kerajaan pemerintah.

"Tahanan dikatakan sebagai penggerak utama himpunan Bersih, sedangkan pada sidang akhbar Bersih lalu, jelas menafikan PSM terlibat dengan pergerakan tersebut,"kata beliau.

Video selama 5 minit itu menayangkan siri perjalanan kempen "Udahlah tu.. Bersaralah" untuk fasa pertama yang bermula pada 24 hingga 26 Jun.

Kempen tersebut mensasarkan matlamat mendedahkan kepada rakyat tentang amalan rasuah yang semakin parah, jurang golongan kaya dan miskin semakin melebar, ketegangan kaum semakin teruk dan amalan demokrasi semakin tenat.

Ia juga adalah satu kempen kesedaran peringkat nasional bertujuan meminta rakyat berani bangkit membawa perubahan dalam pilihan raya umum (PRU) ke 13 nanti.

Tiada ulasan: