Jumaat, 8 Julai 2011

Dakwaan ke atas aktivis BERSIH 2.0 ditangguh lagi

S Pathmawathy


Dakwaan ke atas enam kakitangan BERSIH 2.0 yang juga adalah pekerja NGO, Empower telah ditangguhkan sekali lagi.

Mereka sepatutnya didakwa di mahkamah majistret Petaling Jaya hari ini di bawah Seksyen 47 dan Seksyen 48(1) Akta Pertubuhan kerana dikaitkan dengan pertuduhan membantu dan mengumumkan propaganda satu pertubuhan haram.

dap islamic state roundtable 100807 honey tan"Ia sepatutnya dijadualkan semalam, tetapi mereka (polis) tangguhkan perkara tersebut dan memberitahu kami untuk datang ke sini hari ini dan sekarang mereka kata bahawa pihak pendakwaan mahu menangguhkan perkara itu untuk sementara waktu," kata peguam mereka, Honey Tan (kiri).

"Ia bukan sahaja mengecewakan tetapi amat tidak adil. Kami telah pun bersedia untuk itu (pendakwaan) hari ini dan ini yang berlaku," katanya.

Polis pada 29 Jun lalu menyerbu pejabat Empower, yang digunakan juga sebagai pejabat sekretariat Bersih, di Seksyen 4, Petaling Jaya. Tindakan itu didakwa sebagai langkah pencegahan menjelang perhimpunan esok.

Pada serbuan itu, polis turut merampas risalah dan kemeja-T BERSIH 2.0, serta menahan enam kakitangan Empower dan satu sukarelawan untuk disiasat.

NONEKeenam-enam mereka termasuk Mary Sinappan, Ikhsan Samat, Temme Lee, Deepa Nair Balakrishnan, Lau Shu Shi dan Ang Hiok Gai.

Kumpulan itu menunggu lebih sejam sebelum pegawai penyiasat memberitahu peguambela berhubung perubahaan itu.

Tiada ulasan: