Sabtu, 5 Jun 2010

UMNO Kedah makin hari makin karut, sesama depa dok berebut.

Oleh Mummy Rokiah


Pergolakan di antara ADUN-ADUN UMNO di Kedah yang bukan Ketua Bahagian UMNO dengan Ketua Bahagian UMNO dan Ahli Parlimen BN semakin meruncing.

Ini berikutan peruntukan elaun lumayan Kerajaan Persekutuan hanya disalurkan kapada Ketua UMNO Bahagian dan Ahli Parlimen BN sahaja dan ADUN nampaknya melopong.

Persoalannya bagaimana wang rakyat disalur kepada Ketua UMNO Bahagian atau dipergunakan untuk parti politik? Di mana hak-hak ADUN yang dipilih oleh rakyat?

Amalan inilah yang membuatkan Ketua-Ketua UMNO Bahagian menjadi rebutan, sombong dan angkuh. Mereka tidak berja kuat di dalam pilihanraya dan mereka lebih rela kalah dalam pilihanraya kerana yang penting mesti menang Ketua Bahagian. Ini kerana memenangi Ketua Bahagian UMNO lebih senang dan lumayan ganjarannya dari memenangi pilihanraya.

Apabila Datuk Syed Sobri, ADUN Kuala Nerang mengemparkan untuk meletupkan bom jangkanya, puak-puak UMNO negeri menyerang peribadi beliau kiri dan kanan. Puak-puak yang selama ini sedang tidur lena dibuai mimpi membangkitkan isu hutang-piutang Datuk Syed Sobri.

Contoh yang terdekat baru-baru ini ialah , apabila Datuk Syed Sobri menggesa Datuk Mohd Rozai Safian, Ketua UMNO Bahagian Pendang merangkap Setiausaha BN negeri meletak jawatan kerana gagal memenangi pilihanraya, beliau dengan angkuh mengalih alasan dengan berkata “jika saya diminta meletak jawatan kerana kalah pilihanraya, bukan saya yang perlu dituntut meletak jawatan malahan Pengerusi BN Datuk Seri Najib Tun Razak dan Pengerusi UMNO Kedah, Datuk Seri Shafie Apdal juga perlu letak jawatan kerana ia tanggung jawab bersama”.

Amboooii Mohd Rozai. Mohd Rozai mungkin lupa bahawa yang menyebabkan kekalahan PRU yang lepas telah pun meletakkan jawatan mereka iaitu Pak Lah dan Mahdzir Khalid. Mengapa pulak Najib dan Shapie Apdal dijadikan sasaran. Tidakkah ini kenyataan emosi yang melulu dan berunsur menghina.

Nampaknya pergelutan dan gawat politik UMNO Kedah semakin parah dari hari ke hari dan jika pambu-pambu @ular-ular sawa ini tidak ditambat dengan segera nampaknya sehingga ke ambang PRU13 nanti pun mereka tidak akan selesai bergomoi.

“Buat malu kat oghang…” kata Pak Long Temengau.

Tiada ulasan: