Rabu, 31 Mac 2010

BN memerintah, Rakyat bergelap

Oleh Masdar Wahid


KUALA LUMPUR : Sejak Tsunami Politik pada 8 Mac 2008 melanda seluruh negara, kerajaan pusat menyalurkan berbilion ringgit ke Sarawak kononnya untuk memajukan rakyat negeri itu.

Persoalannya ke mana wang itu dibelanjakan atau ia hanya berlegar di sekitar kepimpinan BN dan kroni mereka.

Terbaru, gerak kerja turun padang yang dilakukan oleh kepimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Sarawak mendapati berlaku penindasan dan pengabaian berterusan oleh kerajaan BN terhadap rakyat miskin di negeri itu termasuklah ratusan keluarga miskin dalam kawasan Bandaraya Kuching.

Ketua Angkatan Muda (AMK) PKR Sarawak, Ahmad Nazib Johari dalam gerak kerja turun padang itu misalnya menemui keluarga miskin yang dikenali sebagai Keluarga Kasmi yang menetap di Kampung Kudai, dalam kawasan Bandaraya Kuching lebih 30 tahun dan sehingga kini gagal mendapat bekalan elektrik.

“Kasmi sekeluarga seramai lapan orang masih menggunakan generator yang sama sejak lebih 30 tahun lalu.

Setiapkali generator itu rosak (gambar), kehidupan keluarga itu akan bergelap.

Mereka terpaksa menggunakan generator yang usang itu kerana keluarga Kasmi tidak mampu untuk membeli yang baru,” katanya.

Nazib yang juga seorang peguam menjelaskan bahawa Kasmi kini ibarat ketua keluarga sebenar kerana suaminya mengalami masalaha kesihatan dan situasi itu sudah pasti merupakan beban baginya lebih-lebih lagi kehidupan mereka yang serba dhaif.

“Di zaman moden ini masih ada lagi orang Malaysia yang tinggal di bandaraya Kuching hidup dalam keadaan tanpa bekalan elektrik dan ini sesuatu yang sukar diterima.

Sesuatu yang amat mendukacitakan juga ialah Kasmi pernah memohon bekalan elektrik melalui SESCO tetapi syarikat berkenaan mengenakan caj RM 14,000 untuk yuran pemasangan.

Keluarga miskin seperti Kasmi memang tidak mampu untuk membayar,” tambahnya.

Sehubungan itu katanya, AMK Sarawak menuntut agar kerajaan BN yang memerintah Sarawak sejak puluhan tahun lalu segera menyalurkan bekalan elektrik ke kampung itu yang merupakan hak penduduk berkenaan.

Sementara itu, dalam gerak kerja berasingan, AMK Sarawak dalam lawatan itu turut bergotong-royong membaiki rumah seorang lagi keluarga miskin yang dikenali sebagai Fatilah yang terletak di Jalan Patingan.

“AMK Sarawak akan pergi ke Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU) untuk menolong Fatilah memohon skim PPT (Projek Perumahan Termiskin) dan rumah kos rendah dalam masa terdekat supaya dapat menyelesaikan masalah Fatilah,” jelas Nazib

Diakhir gerak kerja itu, AMK Sarawak menyalurkan pelbagai bantuan kepada kedua-dua keluarga miskin tersebut termasuklah, mi, telur, minyak masak dan pakaian kepada keluarga tersebut.

Turut serta dalam gerak kerja turun padang AMK Sarawak itu ialah Penasihat PKR Sarawak yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Padungan, Dominuque Ng Kim Hoe, Timbalan Ketua AMK Sarawak, Mark Murau, Naib Ketua AMK Sarawak, Wong Liong Hing dan puluhan kepimpinan PKR negeri Sarawak.

Tiada ulasan: