Selasa, 29 September 2020

Masidi diberi portfolio kewangan, Bung beralih ke kerja raya .

 SUARA MERDEKA

Tiga jam selepas mengangkat sumpah Datuk Hajiji Mohd Noor sebagai Ketua Menteri Sabah, terdapat perubahan portfolio dalam Kabinet Negeri Sabah.

Datuk Seri Bung Moktar Radin, Timbala Ketua Menteri II, yang pada awalnya diberi kedudukan sebagai Menteri Kerajaan Tempatan dan Menteri Perumahan, kini telah dilantik sebagai Menteri Kerja Raya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Sabah, Datuk Masidi Manjun akan memegang dua jawatan dalam kabinet negeri – Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan dan Menteri Kewangan II.

“Masidi akan membantu saya dalam bidang keuangan, terutama dalam menghidupkan kembali ekonomi negara dan menghadapi pandemi Covid-19.

“Selain itu, lima menteri lagi, serta pembantu menteri, akan dilantik segera,” katanya kepada wartawan dalam sidang media di Pejabat Ketua Menteri hari ini.

Hajiji berkata, perubahan portfolio berlaku kerana dia mahu Masidi membantunya dalam masalah ekonomi memandangkan wabak Covid-19.

Spekulasi kononya teradapa asa tidak puas hati di kalangan pemimpin UMNO Sabah, kerana Bung tidak diberi jawatan Menteri Kerja Raya.

Namun, Hajiji menafikan spekulasi itu.

“Itu tidak betul. Umno ada di sini, ”katanya di sebelah Bung, yang bersemangat tinggi.

Kerajaan negeri kini dipimpin oleh Gabungan Rakyat Sabah dengan sokongan 41 ADUN.-SM

Tiada ulasan: