Ahad, 8 Disember 2019

Orang lelaki banyak 'mengeteh', perwakilan minta parti tidak pinggirkan wanita Amanah

Hasimi Muhamad dan Irwan Muhammad Zain, Astro Awani
Orang lelaki banyak 'mengeteh', perwakilan minta parti tidak pinggirkan wanita Amanah
Dr Siti Mariah Mahmud berkata wanita di akar umbi dilihat lebih bertungkus-lumus dalam mendekati rakyat berbanding perwakilan Pemuda. - Foto Astro AWANI
 

SHAH ALAM: Kepimpinan Parti Amanah Negara (Amanah) digesa agar tidak meminggirkan usaha keras dan pengorbanan yang dilakukan perwakilan wanita terhadap pembangunan parti.

Bekas Ketua Wanita Amanah, Dr Siti Mariah Mahmud berkata wanita di akar umbi dilihat lebih bertungkus-lumus dalam mendekati rakyat berbanding perwakilan Pemuda.

“Tetapi apabila datang untuk memberi penghormatan, tidak mengapa wanita boleh tunggu kemudian.

“Saya daripada yang lepas sampai sekarang, perjuangan saya adalah untuk wanita kerana kita tahu, dengan adanya wanita ini lah banyak gerak kerja parti menjadi licin.

“Orang lelaki saya minta maaf, saya sebut  kalau kempen itu banyak 'mengeteh' (sesi borak sambil minum teh).

"Tetapi yang pergi ke rumah, pintu ke pintu, adalah wanita (dan) orang lelaki (hanyalah) pengawal keselamatan,” katanya, pada Ahad.

Beliau berkata demikian dalam sesi ucapan penggulungan Jawatankuasa Pimpinan Nasional AMANAH di Pusat Konvensyen Ideal (IDCC), Shah Alam hari ini.

Ujarnya, Konvensyen Amanah kali ini dilihat telah dimonopoli golongan lelaki berbanding sebelum ini.

Siti Mariah tidak menolak faktor tersebut berkemungkinan disebabkan oleh pemilihan Ahli Jawatankuasa Pimpinan Nasional.

“Patriarki (lelaki sebagai pemegang kuasa utama) yang mengenal ini Rahmatan Lil Alamin, yang kita laung-laungkan, wanita adalah sebahagian daripadanya.

“Saya nak tengok konvensyen seterusnya, tetapi tahun depan tiada pemilihan, dia (perwakilan lelaki) tak berebut sangat, dia akan berilah kepada wanita.

“Saya tahu cara orang politik berfikir. Itu lah sebabnya saya tidak bersetuju apabila kita mengatakan kita mengehadkan wakil kepada sayap (wanita) berkurang daripada 20,” katanya.

Tegasnya, sekiranya trend ini terus berulang, beliau tidak teragak-agak untuk mendesak Perlembagaan Parti supaya memasukkan klausa yang mewajibkan penyertaan wanita agar kumpulan itu tidak terus dipinggirkan.

Tiada ulasan: