Khamis, 31 Mei 2018

Pereka fesyen Muslimah terkenal dipenjara 18 tahun

 
 
Anniesa Hasibuan dan suaminya Andika Surachman menipu beribu-ribu jemaah umrah bernilai sekurang-kurangnya RM242 juta.


Anniesa Hasibuan menempa nama di peringkat antarabangsa apabila muncul dengan rekaan muslimah di New York Fashion Week 2016. (Gambar AFP)


JAKARTA: Seorang pereka fesyen Indonesia yang terkenal di seluruh dunia dengan koleksi pakaian bertemakan Islam dijatuhi hukuman penjara 18 tahun semalam kerana terlibat dalam penipuan dan pengubahan wang haram bernilai jutaan dolar.

Mahkamah di Jakarta menjatuhkan hukuman ke atas Anniesa Hasibuan, 31, dan suaminya kerana menipu jemaah yang menempah pakej umrah ke Mekah menerusi agensi pelancongan mereka.

Pasangan itu dituduh menipu beribu-ribu pelanggan bernilai sekurang-kurangnya 848 bilion rupiah (RM242 juta) yang merosakkan reputasinya sebagai salah seorang rakyat di negara majoriti Islam terbesar di dunia itu.

Pada 2016, koleksi Anniesa diperagakan di New York Fashion Week di mana semua modelnya memakai tudung dan rekaannya diilhamkan untuk orang Islam, yang pertama bagi acara berprestij itu.

Anniesa dan suaminya, Andika Surachman menubuhkan First Travel di Jakarta pada 2009 untuk mengendalikan pakej umrah ke Arab Saudi. Tetapi syarikat itu tidak menghantar mana-mana jemaah ke Mekah sejak awal tahun lepas meskipun menerima bayaran daripada pelanggan, mahkamah diberitahu.

Mahkamah mendenda Anniesa sebanyak 10 bilion rupiah dan menjatuhi hukuman 20 tahun penjara ke atas suaminya. Andika juga dikenakan denda yang sama.

Pendakwa raya menuntut hukuman penjara 20 tahun bagi kedua-duanya.

“(Defendan) terbukti secara sah dan penuh keyakinan bersalah melakukan perbuatan jenayah secara bersama,” kata hakim Sobandi.

Karya Anniesa juga diperagakan di London, Istanbul dan Cannes, tetapi New York Fashion Week menyerlahnya sebagai bintang yang semakin bersinar dalam dunia fesyen.

Dia juga terkenal dengan gaya hidup mewah, selalu membuat kiriman gambarnya dan suami bercuti ke luar negara dan memakai pakaian yang mahal.

Tiada ulasan: