Isnin, 14 Ogos 2017

PH yakin tawan Johor, kata Muhyiddin

 
Muhyiddin Yassin berjanji akan berbuat lebih baik daripada BN di Johor jika dapat menawannya pada pilihan raya akan datang.


muhyiddin-5


PETALING JAYA: Seorang pemimpin pembangkang yakin dapat merampas Johor dari Barisan Nasional dalam pilihan raya umum akan datang, berdasarkan sokongan Pakatan Harapan (PH) yang semakin meningkat.

Timbalan Presiden PH Tan Sri Muhyiddin Yassin menjadikan Selangor dan Pulau Pinang contoh di mana pembangkang menewaskan pakatan pemerintah dalam pilihan raya.

Gabungan pembangkang ketika itu, Pakatan Rakyat, menawan Pulau Pinang dan Selangor pada pilihan raya umum 2008.


Muhyiddin, yang juga presiden PPBM, berkata kemampuan PH sekarang ini menyebabkan Menteri Besar Johor Datuk Seri Khaled Nordin panik, berdasarkan kepada kenyataannya baru-baru ini.

“Menter besar Johor berkata beliau tidak mahu negeri itu berakhir seperti Pulau Pinang, di mana dikatakan lebih sukar bagi orang Islam untuk hidup.

“Macam mana Johor boleh menjadi seperti Pulau Pinang? Ini menunjukkan pemimpin Umno panik.

“Selain itu, terdapat banyak masalah di Johor sendiri. Kami berjanji untuk berbuat lebih baik daripada BN jika kita menjadi kerajaan negeri, “katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat majlis pilihan raya PH di sini malam ini.

Beliau mengulas laporan Malaysiakini yang memetik Khaled sebagai berkata Johor tidak akan menjadi Pulau Pinang ke-2.

Khaled, menurut portal itu, mendakwa rakyat Pulau Pinang di bawah pentadbiran DAP terperangkap dengan “nilai liberal yang menghancurkan identiti dan nilai agama mereka”.

Tetapi Muhyiddin berkata kenyataan Khaled itu ternyata terdesak.

“Beliau kini meminta sokongan daripada rakyat kerana kedudukannya berada dalam ancaman.”

Sementara itu, Pengerusi DAP Johor Liew Chin Tong berkata, tidak ada keperluan untuk terus menjadikan DAP sebagai momok dengan mendakwa parti itu akan menjadi kerajaan jika pembangkang memenangi pilihan raya umum ke-14.

Ahli Parlimen Kluang itu berkata tuntutan itu “tidak memberi manfaat kepada BN”.

“Jika PH menawan Johor, DAP akan menjadi sebahagian daripada kerajaan negeri.

“Tetapi ketuanya ialah individu sudah dipersetujui PH untuk Johor, iaitu Muhyiddin,” katanya.

“Akhirnya, sesiapa yang mahu bekerja dengan PH mesti bersetuju untuk menggantikan BN dan Umno. PH mahu menggantikan Umno.”

Tiada ulasan: