Khamis, 6 Julai 2017

Pertemuan Nurul Izzah-Tun M Di London Muktamadkan Barisan Kepimpinan PH

Rafa Azmir

Nurul Izzah

Saga kepimpinan Pakatan Harapan akan berakhir seawal minggu ini, selepas Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar dan Pengerusi Bersatu Dr Mahathir Mohamad bertemu di London baru-baru ini untuk menyelesaikan isu-isu kepimpinan yang melanda pakatan pembangkang.

“Pertemuan berjalan lancar,” Nurul Izzah, yang juga Ahli Parlimen Lembah Pantai.

“Kami bercakap mengenai masa depan Malaysia dan komitmen kami terhadap agenda reformasi.”
Namun, beliau enggan menyatakan sama ada persetujuan telah dicapai pada barisan kepimpinan PH yang memulihkan pendaftaran gabungan parti pembangkang.

Ia adalah termasuk jawatan pengerusi dan presiden di mana ia  perlu dpilih segera oleh PH untuk berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan (RoS) dan membolehkannya menggunakan logo dan bendera yang sama dalam pilihan raya umum ke-14.

“Sila tunggu mesyuarat PH rasmi. Kami akan mengumumkannya kemudian, “kata Nurul Izzah apabila ditekan sekiranya mereka telah mencapai persetujuan mengenai barisan itu.

Sumber MA memaklumkan bahawa pemimpin tertinggi  parti di bawah PH akan bertemu hujung minggu ini.

Pertemuan antara Nurul Izzah dan Dr Mahathir yang berlaku pada hari Isnin telah mendapat perhatian walaupun kedua-duanya mempunyai program masing-masing. Naib Presiden PKR itu berada di London untuk menemui peguam ayahnya, manakala Dr Mahathir melawat anak-anak dan cucu-cucunya untuk Aidilfitri.

Seorang lagi pemimpin PH, Husam Musa, berkata barisan PH akan diumumkan selepas Dr Mahathir pulang dari London.

“Pemimpin PH akan bertemu  selepas Dr Mahathir kembali dan kami akan mengumumkan barisan kepimpinan selepas itu,” kata Husam, naib presiden Amanah.

Terdahulu dilaporkan bahawa anggota parti komponen  PKR dan Bersatu menghadapi pertentangan pendapat dengan cadangan Bersatu (Parti Pribumi Bersatu Malaysia) untuk menamakan Dr Mahathir sebagai pengerusi gabungan itu.

Pakatan pembangkang terdiri daripada Bersatu, PKR, DAP dan Amanah melihat keputusan ini perlu dibuat secara konsensus. Difahamkan bahawa DAP dan Amanah telah bersetuju dengan cadangan Bersatu tetapi ia ditentang oleh parti PKR.

Cadangan Bersatu melibatkan perlantikan Dr Mahathir sebagai pengerusi majlis presiden PH manakala presiden PKR Dr Wan Azizah Wan Ismail akan menjadi presidennya.

Majlis itu juga akan mempunyai tiga naib presiden: Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin, presiden Amamah Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.

Dalam satu laporan sebelum ini, Nurul Izzah memberitahu  bahawa pengerusi PH tidak secara automatik menjadi calon perdana menteri sambil menambah bahawa isu ini juga mengelirukan penyokongnya kerana mereka menganggap sesiapa yang menjadi pengerusi adalah pilihan automatik untuk kedudukan perdana menteri jika PH menang PRU 14.

Beliau berkata demikian selepas bapanya, Anwar Ibrahim, mengumumkan bahawa beliau menolak untuk dicalonkan sebagai calon perdana menteri untuk PH.

Dalam membuat pengumuman itu, beliau berkata PH kini harus memberi tumpuan kepada PRU 14.


Tiada ulasan: