Sabtu, 28 Februari 2015

'AG ada kuasa untuk ringan hukuman mati'

MALAYSIAKINI



 
 
 
Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail dan Lembaga Pengampunan Selangor mempunyai kuasa untuk meringankan hukuman mati terhadap Sirul Azhar Umar kepada penjara seumur hidup.

Perbezaan antara kedua-duanya ialah AG boleh melakukannya tanpa menunggu rayuan dari Sirul manakala Lembaga Pengampunan memerlukan Sirul atau wakilnya untuk mengemukakan rayuan terlebih dahulu.

Seorang peguam kanan kes jenayah yang tidak mahu disebut namanya berkata, perkara itu tidak perlu dirujuk semula kepada Mahkamah Persekutuan kerana prosiding di mahkamah tertinggi itu telah pun berakhir.

"Peguam Negara mempunyai kuasa untuk meringankan hukuman mati kepada penjara seumur hidup. Beliau mempunyai budi bicara untuk berbuat demikian dan ia tidak semestinya melalui mahkamah memandangkan Mahkamah Persekutuan telah pun membuat keputusan.

Semalam, Menteri Dalam Negeri, Datuk Ahmad Zahid Hamidi dipetik sebagai berkata kerajaan sedang menimbang untuk meringankan hukuman mati terhadap Sirul Azhar kepada penjara seumur hidup untuk memudahkan ekstradisinya.
 
Sirul kini sedang ditahan di pusat tahanan imigresen di Villawood, Sydney.

Pihak berkuasa Malaysia menghadapi masalah apabila permintaan mereka untuk mengekstradisi Sirul tidak dapat dilayan oleh Australia yang undang-undangnya melarang penghantaran pulang orang menghadapi hukuman mati di negara asal mereka.

Tiada ulasan: