Khamis, 18 September 2014

Raikan penerima Pingat Gagah Berani

 
Penerima PGB tidak diraikan semasa Sambutan Kemerdekaan pada 31 Ogos di Kapit diikuti hari jadi Gabenor Sarawak pada 13 September serta sambutan Hari Malaysia peringkat kebangsaan yang diadakan di Miri semalam.


iban trackerKUCHING: Bilangan bekas tentera yang masih hidup dan berhak menerima Pingat Gagah Berani (PGB), anugerah yang tertinggi di Malaysia, semakin berkurangan.

Mereka tidak boleh boleh dilupakan selama-lamanya.

Penerima PGB dalam kebingungan dan kecewa ‘ketinggalan’ dalam acara baru-baru ini.

Mereka tidak diraikan semasa Sambutan Kemerdekaan pada 31 Ogos di Kapit diikuti hari jadi Gabenor Sarawak pada 13 September,begitu juga dengan sambutan Hari Malaysia peringkat kebangsaan yang diadakan di Miri semalam.

Penerima PGB Mejar (B) Michael Riman dalam satu kenyataan amat kecewa dengan hal terbabit.

“Ia kelihatan seperti orang kita secara beransur-ansur melupakan sumbangan kita untuk negeri dan negara. Kita tidak meminta layanan istimewa tetapi menjemput kami untuk menjadi sebahagian daripada perayaan sekurang-kurangnya akan membuat kami merasa bangga dengan apa yang negeri dan negara telah capai.

“Kita tidak tahu sama ada ia adalah disebabkan oleh salah faham atau sengaja dibuat tetapi apa sebab itu adalah hakikatnya kita semua berasa sangat kecewa dan marah,” katanya dalam sebuah akhbar tempatan.

sarawak rangerBeliau berkata pada masa lepas mereka selalu dijemput untuk datang dan menyaksikan acara penting negeri tetapi terkejut kali ini tanpa ada alasan yang kukuh dan membuatkan mereka sangat kecewa.

Michael sempat merujuk perkara ini kepada Pengarah Jabatan Hal Ehwal Veteran Negeri (JHEV) Lt. Col Monday Juhid tetapi pihak mereka tidak mendedahkan perkara sebenar.

Sementara itu, Setiausaha Agung Persatuan Veteran Sarawak Rangers Mejar (B) Sharkawi Dawi berkata pemegang PGB mengongsikan kekecewaan mereka kepada beliau.

“Tidak banyak daripada mereka yang tinggal … barangkali kurang daripada 10 yang kini kebanyakannya di atas 60 tahun. Mereka mahu menjadi sebahagian daripada acara istiadat sekurang-kurangnya sebagai tetamu sepertimana yang diberikan oleh protokol,” kata beliau.

Tiada ulasan: