Selasa, 23 September 2014

Hikayat Kajang Move


Oleh: Dr Tanaka Mustafa



1) Sebenarnya Kajang Move untuk ambil jalan tengah kepada pertembungan Azmin vs TSKI. Plan A mahu DSAI jadi MB digagalkan Mahkamah Move. Plan B mahu DSWA jadi MB digagalkan oleh PAS Move dan Istana Move. Akhirnya Azmin menang, TSKI tumbang.

2) PAS menggagalkan Plan B yg mahu DSWA dijadikan MB. Tapi mencadangkan dua nama DSWA dan Azmin. PAS Move tetap menggunakan Plan B PKR, dan ditambah dengan satu nama Azmin sebagai option kepada Istana Move.

3) PAS tidak tahu bahawa PKR mempunyai Plan C, iaitu Azmin menjadi MB. PKR sedaya upaya mahu Plan B walaupun mengetahui Istana Move akan menggagalkan Plan B mereka. Walhal mereka hanyalah membuka gawang seluasnya untuk PAS Move dan Istana Move menyertai Plan C mereka dengan licin dan smooth.

4) Sejak PAS menamakan Azmin sebagai calon kedua selepas DSWA untuk Istana, PKR sebenarnya sudah lega. Tujuan mereka berkeras supaya Plan B dijayakan adalah untuk mengelakkan Plan C mereja disabotaj. DAP pula seakan memahami move-move PKR, tidak membantai PAS yang mahu Plan B gagal. Kalau adapun bukan membantai PAS dari sudut Kajang Move.

5) Lihat sahaja DSAI tidak mengeluarkan apa-apa statement pun untuk membantai PAS Move yang berkeras menggagalkan Plan B mereka. DSWA dan Azmin juga diam menunggu masa. Membiarkan PAS Move menjayakan Plan C mereka tanda disedari, pada masa yang sama PAS Move akan makan diri PAS sendiri - yakni bertembung sesama sendiri.

6) Gelora dalaman PKR semakin tenang. Gelora dalam PAS pula semakin berkecamuk. Tidak akan berhenti hinggalah ke saat yang belum diketahui. Siapa yang akan menghentikannya? In sya Allah, apabila tiba masanya, akan muncullah penyelamat itu.

7) Seeloknya, selepas Azmin yang dicadang PAS berjaya menjadi MB, PAS sudah boleh hentikan kemelut dalamannya. Tak kira lah pro mana-mana pun, semua harus fokus kepada isu nasional dan rakyat. Agenda menumbangkan Umno/Bn adalah agenda bersama.

Tiada ulasan: