Khamis, 18 September 2014

Iktiraf hak Sabah, Sarawak

 
Jika pemimpin-pemimpin persekutuan dan Malaya tidak menghormati asas pembentukan Malaysia, maka Sabah dan Sarawak mempunyai hak undang-undang untuk tidak berterusan dengan Malaysia.


batu sumpah


KENINGAU: Orang ramai yang berkumpul tidak jauh dari Batu Sumpah selepas dihalau oleh pihak polis pada Hari Malaysia, berpendapat bahawa kerajaan persekutuan perlu menepati semua janjinya kepada Sabah dan Sarawak yang mula-mula dibuat pada 16 September 1963 .

“Putrajaya sebagai permulaan harus meminda Perlembagaan Persekutuan untuk mencerminkan bahawa Sabah dan Sarawak adalah setaraf dalam perkongsian dengan semenanjung dalam Persekutuan Malaysia,” kata Ahli Dewan Undangan Bingkor dalam satu kenyataan yang mencerminkan sentimen di Batu Sumpah.

“Kami tidak pernah tawar-menawar untuk status masa kini kami sebagai negeri ke-12 dan ke-13 di dalam Persekutuan.”

Beliau menasihatkan pemimpin-pemimpin semenunjung, dari kerajaan BN dan pembangkang Pakatan, untuk berhenti bercakap kosong dan memperdaya rakyat Sabah dan Sarawak dengan janji manis mereka demi masa depan Malaysia.

“Masanya telah tiba untuk semua pihak terutamanya kerajaan persekutuan untuk membetulkan kesilapan lalu mengenai pembentukan Malaysia dan menyelamatkan Malaysia sebelum ianya terlambat,” katanya.

Beliau merujuk kepada kenyataan pelbagai pemimpin semenanjung termasuk dari PKR, DAP, MCA dan Gerakan yang kesimpulannya mereka mengakui bahawa banyak kesalahan telah dilakukan terhadap negara-negara Borneo.

Selanjutnya, mereka juga mengambil perhatian bahawa terdapat perkembangan yang sangat sedikit dan pulangan yang tidak adil 5 peratus daripada perolehan minyak dan gas Sabah dan Sarawak.

“Rakyat Sabah dan Sarawak sangat tidak berpuas hati dan ia telah mencapai perkadaran epik,” kata Jeffrey. “Kerajaan persekutuan tidak boleh menyalahkan orang-orang yang mempunyai rasa tidak puas hati yang sah.”

Malah Timbalan Menteri Dalam Negeri dari Sarawak, Wan Junaidi Tuanku Jaafar, mengakui bahawa perbezaan besar dan di bawah pembangunan adalah salah satu punca rasa tidak puas hati itu, katanya.

“Sabah dan Sarawak tidak meminta untuk hak-hak tambahan atau mengambil apa-apa hak dari negeri lain tetapi pemulihan hak-hak mereka yang telah dijanjikan atau diambil dari mereka.”

“Jika pemimpin-pemimpin persekutuan dan Malaya tidak menghormati asas pembentukan Malaysia, maka Sabah dan Sarawak mempunyai hak undang-undang untuk tidak berterusan dengan Malaysia,” tegas Jeffrey. “Ia tidak menjadi pemisah atau puak pemisah.”

Tiada ulasan: