Khamis, 31 Oktober 2013

Dakwa Ditipu Bendahari Umno; Sekumpulan Pelabur British ‘Serbu Najib’

BULETIN ONLINE


Sekumpulan pelabur British yang mengalami kerugian besar dalam skim telekomunikasi Malaysia telah menyerbu St Jude di London semalam untuk mengetengahkan kes mereka kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak

Najib yang berada di ibu kota United Kingdom itu untuk menghadiri Forum Ekonomi Islam Sedunia Kali Ke-9.

MalaysiaVIPs

Para pelabur British yang terdiri daripada pemandu bas, pemilik perniagaan kecil dan pekerja bandar menuduh pihak berkuasa Malaysia yang mengheret kaki mereka membuat dakwaan penipuan terhadap pemimpin Umno Datuk Seri Azim Mohd Zabidi yang juga bekas bendahariparti itu.

BVIM (British Victims of Investing in Malaysia – Mangsa British Melabur dalam Malaysia) pada protes itu menyatakan kekecewaan mereka kerana masa yang terlalu lama diambil untuk pengadilan terhadap kes jenayah penipuan yang dilakukan di Malaysia yang sudah memasuki tahun kedua penyiasatan!” kata kumpulan tersebut dalam satu kenyataan hari ini.

“Dengan tiada keputusan selama lebih dua tahun yang ditunggu dari AG Malaysia (Peguam Negara) dan Pendakwa Raya, BVIM bertanya: adakah wujud mana-mana undang-undang dan peraturan di Malaysia kepada pelabur asing? Jika pelaburan British di Malaysia adalah (dijamin) selamat? “Kata mereka sebagaiman dilaporkan akhbar Malay Mail Online

Enam puluh pelabur British mendakwa Azim dan syarikat ITnya, Doxport Technologies Sdn Bhd, Februari lalu kerana didakwa menyalahgunakan AS $ 4 juta (RM12.6 juta) pada tahun 2009.
Dox_Structure
Saman itu difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur terhadap Azim, Doxport Technologies, pengarah dan Ketua Pegawai Eksekutif Sivalingam Thechinamoorthy, dan kakitangan jabatan akaun Gurmeet Kaur.

60 pelabur British telah melabur kira-kira AS $ 4 juta (RM12.59 juta) membeli suis Telekom dan ekuiti dalam Doxport Technologies pada bulan Januari 2009, yang mana Azim adalah bendahari Umno ketika itu, menurut peguam mereka.

Para pelabur kemudiannya membuat laporan polis pada tahun 2011 selepas menyedari bahawa tidak ada suis Telekom itu telah beroperasi di Malaysia.

Peguam mereka, Hasnal Rezua Merican berkata, bahawa pihak polis telah menghantar kertas siasatan kepada Jabatan Peguam Negarapada Februari lalu, selepas menyiasat kes itu selama 14 bulan.

Tiada ulasan: