Ahad, 27 Oktober 2013

Bajet 2014; Rakyat Terengganu Paling Terkesan

BULETIN ONLINE
 
 Penolong Setiausaha PAS Terengganu YB Haji Hanafiah Mat menjangkakan, rakyat Terengganu adalah antara golongan yang akan menerima kesan ‘berat’ dari perlaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (Good and Service Tax – GST)

Beliau berkata GST sebanyak 6% yang telah diumumkan oleh Perdana Menteri dalam pembentangan bajet 2014 petang semalam akan menambahkan beban keluarga kerana majoriti rakyat Terengganu adalah golongan miskin dan sederhana.

“PM sudah menyatakan pendapatan pekapita rakyat negara ini amat rendah jika nak dibandingkan dgn pendapatan pekapita negara-negara maju,

“rata-rata rakyat Terengganu adalah masih miskin dan dalam kelompok sederhana, majoriti mencari reZeki sebagai petani dan nelayan,”ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika mengulas pembentangan Bajet 2014 oleh Menteri Kewangan yang juga Perdana Menteri Dato’ Seri Najib RaZak.

Katanya, ketika ini rakyat sedang dibebankan dengan kenaikan harga barangan harian berikutan kenaikan harga minyak pada awal bulan September lalu.

“rantaian kenaikan harga barang dan perkhidmatan ekoran kenaikan minyak pada 2 September lalu baru bermula………….(harga) ayam, ikan, sayur baru mula naik dan belum mencecah ‘siling’ maksima,
“sekarang kerajaan mengumumkan kenaikan harga gula yang saya pasti akan menyebabkan semua harga makanan dan minuman akan turut naik walaupun penguatkuasaan diperketatkan,”jelasnya.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Chukai menegaskan slogan “janji ditepati” sudah menjadi ‘kain buruk’ yang koyak rabak apabila Kerajaan BN mencabuli janji yang dicanangnya sendiri.

“pemberian BR1M yang dicanang semasa PRU13 baru-baru ini sebanyak RM1200 tiba-tiba dalam bajet hari ini (semalam) diumumkan pemberian BR1M hanya RM650,

“saya sangat yakin pegawai kerajaan dan penjawat awam yang mengharapkan kasih sayang kerajaan BN, hampa dan kecewa,

“mereka yang telah memberi khidmat bertungkus lumus melaksanakan dasar dan pentadbiran kerajaan dengan segala kesusahan……..tetapi hanya diiktiraf dengan bonus setengah bulan gaji sahaja,”katanya.

Justeru beliau menyeru seluruh rakyat memikirkan sedalam-dalamnya, apa faedah yang diperolehi oleh rakyat berbanding pendapatan dari hasil Negara.

Sedang, kata beliau, pemimpin Umno dan Barisan Nasional (BN) sedikit pun tidak mahu mengubah hidup mereka bahkan keluarga dan anak beranak mereka juga ‘bermewah-mewah’ serta menjadi tanggungan kerajaan.

“nampaknya bajet hari ini (semalam) tidak ada yang istimewa bahkan ia hanya sekadar rutin tahunan sahaja………….,”tambahnya

Tiada ulasan: