Rabu, 30 Oktober 2013

PRK Sungai Limau Medan Ukur Sokongan Cina - Muhyiddin



Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin (kiri) memegang tangan adik Ooi Eason, 2, ketika hadir pada majlis jamuan tengahari bersama masyarakat Cina di Yan, Rabu. -fotoBERNAMA 
 
 
YAN: Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau merupakan platform terbaik untuk mengukur tahap perubahan sikap masyarakat Cina terhadap Barisan Nasional (BN).

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata keputusan pilihan raya kecil ini boleh menjadi penunjuk mengenai kesediaan masyarakat itu menyatakan sokongan terhadap kerajaan.

"Masyarakat Cina adalah prakmatik, mereka sebagaimana kaum lain memerlukan bantuan dan sokongan daripada kerajaan.

"Komitmen kerajaan BN untuk berlaku adil kepada semua pihak memang kita tunjukkan. Jadi diharapkan ini adalah masa terbaik untuk kita mengukur tahap perubahan sikap," katanya selepas majlis ramah mesra bersama pengundi Cina di Bilik Gerakan BN di sini, Rabu.

DUN Sungai Limau mempunyai seramai 1,842 pengundi Cina atau 6.7 peratus daripada 27,222 orang pengundi keseluruhan.

Mengulas lanjut Timbalan Pengerusi BN itu berkata, berdasarkan laporan dua parti komponennya iaitu MCA dan Gerakan, masyarakat Cina mula menunjukkan keterbukaan mereka untuk kembali menyokong BN khususnya selepas Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) Mei lalu.

"Berdasarkan pemerhatian saya sendiri dan maklum balas yang diperolehi daripada MCA dan Gerakan, mereka maklumkan ada kesediaan (menyokong BN) daripada pengundi Cina.

"Tapi ini adalah andaian sebelum PRK. Saya tak tahu dan kurang pasti (situasi sebenar) sehingga kita tahu keputusan nanti. Kebetulan diadakan PRK ini selepas PRU.

"Selepas PRU lalu kita tahu ada istilah 'tsunami pengundi Cina', tapi sudah beberapa bulan, mungkin keadaan itu berubah," katanya.

Tiada ulasan: