Sabtu, 1 Jun 2013

Najib pengerusi BN ‘paling lemah’?

  
DETIK DAILY

KUALA LUMPUR: Pilihan Raya Umum Ke-13 mencatatkan sejarah kepada BN ap
abila memiliki seorang Pengerusi BN yang paling lemah dalam mencapai kemenangan besar buat gabungan itu.

Dato' Seri Najib Tun Razak yang telah mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri ketujuh disifatkan sebagai Pengerusi BN paling lemah dalam sejarah BN menerajui negara.

Info Kelemahan Pemerintahan Najib


• Skandal NFC RM250 juta
• Hutang negara lebih RM500 bilion
• Skandal Kapal selam Scorpene
• Kerusi BN merosot : 140 (PRU12) kepada 133 (PRU13)
• Kontrak sambungan Projek LRT Ampang lebih RM1 bilion
BN di bawah Najib hanya mencatatkan kemenangan bagi 133 kerusi Parlimen berbanding pencapaian buruk Tun Abdullah Ahmad Badawi pada tahun 2008 dengan 140 kerusi.

Menurut Timbalan pe-ngarah Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya (UMCEDEL), Amer Saifude Ghazali, Najib adalah Pengerusi BN pertama yang paling lemah ketika tempoh penggal pertama menjadi Perdana Menteri.

Tambahnya, ia kesan akibat kegagalan sistem untuk membuat persempadanan semula dengan kehendak majoriti 2/3 kerusi Parlimen.

Katanya lagi, kegagalan sistem berkenaan dapat dilihat bagaimana BN yang tidak pernah mencatatkan 60 peratus undi popular masih menang dengan junmlah besar yang ditandingi mereka.

Sementara itu, Amer juga menjangkakan BN akan menggunakan apa sahaja kuasa dalam merancang untuk terus kekal memerintah negara ini khasnya melalui pilihan raya.

BN akan terus kekal memerintah selagi sistem pengundian “first past the post” terus digunakan di Malaysia.

Malah kata beliau, persempadanan semula kawasan pilihan raya yang akan dilakukan pada akhir tahun ini akan memberi kelebihan kepada BN yang dipimpin, Najib.

"Selagi mana kita mengguna pakai sistem first past the post, ia akan menjadi kelebihan untuk BN,” kata Amer dalam satu forum anjuran Merdeka Centre di Pe-taling Jaya pada 22 Mei lalu.

Hadir sama Pengarah Eksekutif Merdeka Center Ibrahim Suffian dan Pensyarah Sains Politik, Universiti Teknologi Mara (Sabah) Dr Mohd Faisal Syam Abdol Hazis.

Mengulas lanjut, Amer berkata sejarah menunjukkan prestasi BN akan meningkat di setiap kali persem-padan semula dilakukan.

Amer turut menjelaskan bagaimana beberapa kerusi di seluruh negara diper-sempadankan semula tanpa sebab yang kukuh.

Katanya lagi, sesetengah kerusi yang melalui persempadanan semula itu tidak masuk akal dan tidak adil.
Tambah beliau, persempadanan semua biasanya dilakukan untuk kepenti-ngan sesuatu pihak.

Beliau bagaimanapun turut berkata sebarang keputusan dan cadangan bagi merombak kedudukan sempadan perlu mendapat keputusan dua pertiga anggota Dewan Rakyat di Parlimen.

Tiada ulasan: