Jumaat, 28 Jun 2013

Perlantikan Zulkifli Sebagai Censelor UPNM DiPersoal?


Oleh Mohd Sayuti Omar 

Dua minggu lepas ATM telah membuat rombakan kecil di dalam pasukan itu di mana Penglima Angkatan Tentera (PAT) Zulkifli Zainal Abidin telah ditukar dari kedudukan sekarang untuk dilantik menjadi Naib Censelor Universiti Pertahanan Malaysia (UPNM).

Rombakan kecil itu melibatkan Naib Censelor UPNM Alatif Mohd Nor dipindah ke Medan Merkas, manakala tempat Zulekifli diambil oleh Raja Mohamad Afandi Raja Mohd Nor. Majlis sErah tugas DAN surat kuasa di antara Zulkifli dan Raja Mohamad Afandi telah berlangsung minggu lalu.
 
Pertukaran jawatan atau rombakan kecil dalam ATM atau mana-mana jabatan kerajaan adalah perkara biasa. Ia bertujuan untuk kebaikan dan memantapkan lagi pasukan atau jabatan. Bagaimana apa yang berlaku rombakan kecil itu khabarnya tidak disenangi dan menjadi pertikaian di kalangan warga ATM. Perpindahan Zulkifli ke UPNM itu ditentang oleh pihak-pihak tertentu.

Sebelum ini Zulkifli pernah pun menjawat jawatan Naib Censelor UPNM sebelum ditukar memegang jawatan Penglima Tentera Darat (PAD). Persoalan timbul kini kenapa beliau dihantar balik untuk menjaga dan memimpin UPNM? Pertikaian ini timbul kerana beberapa perkara atau membabitkan kelemahan beliau yang memimpin UPNM sebelum ini. Beliau dikatakan gagal membawa UPNM muncul sebagai sebuah IPTA yang cemerlang jadi kenapa hendak dihantar sekali lagi ke situ.

Sehubungan itu sudah kedengaran protes secara senyap di kalangan ATM khasnya UPNM. Surat-surat layang yang mendedahkan kelemahan Zulkifli sudah beredar bukan saja dalam kampus tetapi ke pengetahuan orang ramai. Pertuturan di kalangan kaki tangan dan student juga berlaku. Antara perkara yang didedahkan mengenai kelayakan Zulkifli untuk memegang jawatan berkenaan.

Zulkifli dikatakan tidak mempunyai kelayakan akademik yang melayakkan dia memegang jawatan Cencelor itu. Beliau katanya hanya luluas MCE gred 3 saja sebagai asas untuk menyertai angkatan tentera.

Manakala sijil-sjil terkemudian yang beliau perolehi katanya boleh diragui mengenai kesahihannya. Adalah tidak munasabah kalau pihak pentadbiran ATM atau Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) tidak mengetahui hal ini.

Zulkefli sudah pun dilantik memegang jawatan berkenaan sebelum ini. Apakah tidak ada semakan terhadap kelulusan dan kelayakan beliau, atau pun ia dibuat semata-mata atas rekmen oleh pihak tertinggi ATM semata-mata? Semasa beliau dilanti menjadi Censelor, menteri pertahanan ketika itu ialah Ahmad Zahid Hamidi. Apakah Zahid pakai rembak begitu sahaja semata-mata kerana Zulkifli anak kelahiran negeri Perak sama dengan Zahid?

Sebenarnya sama ada beliau layak untuk menjadi naib Cencelor ia boleh dilihat kepada pencapaian dan prestasi UPNM semalam beliau mejabat jawatan itu. Perkara ini tidak boleh diselindungkan kerana setiap tahun UPNM akan mengeluarkan hasil produknya. Apakah produk UPNM setanding dengan produk universiti lain atau tidak. Pencapaian dan prestasi ini semuanya direkod.

Selain kelayakan soal inbtegriti Zulkifli sebagai pegawai tertinggi tentera juga dipertikaikan. Ia juga turut dibabit dengan pembelian RIV seperti mana yang pernah ditegur Sultan Johor mengatakan pembelian itu terlalu mahal. Semasa kasus itu Zulkifli adalah PTD.

Dalam perkembangan lain perkara ini, bantahan perlantikan Zulikfli yang dikenali sebagai "Jebon" di kalangan tentera sudah kepengetahuan Muhyuddin Yassin sebagai menteri. Katanya Muhyuddin masih menilai cadangan berkenaan. Mungkin isu perlantikan Zulkifli menjadi Censelor UNPNM akan diungkit di parlimen yang sedang bersidang waktu ini. Difahamkan sampai kini Muhyuddin masih belum menanda tangani perlantikan Zulkifli sebagai Censelor. http://msomelayu.blogspot.com

Tiada ulasan: