Rabu, 8 Mei 2013

Tian Chua : SPR Bohong Tentang Dakwat Kekal


dakwat kekal hilang kuala selangor 5 mei 01

PETALING JAYA  : Parti Keadilan Rakyat membidas Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof yang menurut PKR, telah berbohong berkenaan kualiti dakwat kekal.

Naib Presiden PKR Tian Chua berkata SPR sebelum ini telah mengadakan demonstrasi di hadapan media, serta memberi jaminan melalui pelbagai ujian dalam memastikan kualiti dakwat sesuai untuk PRU13.

Namun alasan demi alasan dari SPR dari dakwat tidak digoncang, kandungan halal, dan telah disimpan terlalu lama, menunjukkan badan itu tidak jujur.

“Kalau liquid ini mengandungi silver nitrit, kalau you goncang atau tidak goncang, dia tidak akan berubah kualitinya.”

“Ini menunjukkan pengerusi SPR telah memberi keterangan yang tidak munasabah dan cuba membodohkan rakyat. Kimia ini kita tidak boleh tipu.”

Semasa proses pengundian pada 5 Mei lalu, NGO yang memantau pilihanraya dan Pakatan Rakyat mendapat banyak laporan daripada individu yang mendakwa dakwat kekal yang dicalit di tangan mereka boleh ditanggalkan.

Individu-individu tersebut tampil melaporkan kejadian itu setelah mendapati dakwat di jari mereka yang dicalit semasa pembunangan undi luntur apabila dicuci dengan sabun.

Beberapa hari sebelum itu, SPR berkata dakwat tersebut boleh tahan sehingga lima hari, malah badan itu mengadakan pertunjukkan di hadapan media bagi membuktikan kualiti dakwat itu.

Tian Chua juga meminta agar pihak SPR menjelaskan siapakah tiga orang individu yang pihak SPR telah berikan amanah untuk menyimpan dan menjaga botol-botol tersebut.

Tiada ulasan: