Ahad, 31 Mei 2009

Lim Beri Keterangan, Gobala Pula Di Panggil Polis

TV ANTARA


Seorang lagi pemimpin Pakatan rakyat hari ini disoalsiasat berhubung isu yang disentuh dalam ceramah semasa kempen pilihan raya Penanti.

Ahli Parlimen Pdang Serai, N. Gobalakrishnan telah dipanggil oleh polis ke Ibupejabat Kontinjen Polis (IPK) Bukit Mertajam berhubung dakwaan mengaitkan pembunuhan Altantuya Shaariibuu dengan Perdana Menteri Najib Razak semasa berceramah bersama calon Pakatan Rakyat, Mansor Othman Rabu lalu.

Beliau diminta hadir ke IPK Bukit Mertajam pukul 3 petang hari ini.

Sebelum itu pada pukul 11.30 pagi tadi polis telah mengambil keterangan daripada Ahli Parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang di rumah beliau di Pulau Pinang berkenaan laporan polis terhadap beliau atas dakwaan "menghasut dan menfitnah" Najib.

Menurut Cif Inspektor Pang Meng Tuck laporan terhadap Kit Siang adalah mengenai ceramah yang disampaikan beliau di Guar Perahu pada 24 Mei lalu.

“Dalam ucapan saya, saya menyalahkan Najib berhubung rampasan kuasa dan merobekkan kredibiliti institusi negara satu demi satu,” kata Lim.

Lim juga bercakap kepada umum mengenai institusi polis, Suruhanjaya Pilihan Raya, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, perkhidmatan awam dan badan kehakiman yang disalahgunakan untuk kepentingan agenda politik Najib.

"Bercakap benar telah menjadi satu kesalahan di bawah hasutan dan fitnah. Kegelitaan telah menutupi Malaysia. Rakyat Malaysia tidak boleh ditakut-takutkan,” kata beliau selepas memberi keterangan selama 30 minit kepada polis.

Lim ditemani anaknya, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan, Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh.

Tiada ulasan: