Selasa, 30 April 2019

Siapa Pekak? Mahathir atau Dr Asri?


31 Julai 2018 lalu Dr Asri ada menyebut berkenaan Tun Mahathir. Katanya.. Tun Dr Mahathir Mohamad tidak dapat menahan sedih dalam pertemuan bersama tokoh ulama dan cendekiawan Islam.

Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata perdana menteri itu menangis ketika berucap supaya umat Islam kembali kepada al-Quran.

“Saya juga rasa sebak. Semoga Allah merahmati Tun.” Tambah Dr Asri.

Hari ini mungkin Dr Asri baru kenal Mahathir dan PH dalam kulit sebenar..

Anda boleh baca FMT atas isu ini.
 
Mufti Perlis, Mohd Asri Zainul Abidin mengemukakan catatan autobiografi yang ditandatangani Dr Mahathir Mohamad pada 2011 untuk membuktikan kepada pengikut Facebooknya bahawa catatan dari perdana menteri itu yang menasihatinya supaya berkata benar.

Ia selepas Mahathir membidasnya sebagai pekak untuk mendengar pelbagai perkara yang dilakukan kerajaan Pakatan Harapan, susulan penahanan rakan pendakwahnya di Perlis hujung minggu lalu.

Asri sekali lagi mempertahankan pandangan bahawa realiti politik sekarang membenarkan umat Islam dibuli dan pihak berkuasa tidak bertindak terhadap pemimpin kerajaan yang menghina Islam.

“Sesiapa yang mampu mendengar keresahan rakyat, itulah realiti yang disuarakan oleh setiap lapisan masyarakat Islam di negara ini.

“Saya tidak pasti siapa yang pekak,” tulisnya di Facebook.

Semalam, Asri berkata pentadbiran PH mengamalkan pilih kasih berikutan penahanan Muhammad Zamri Vinoth Kalimuthu atas kenyataannya yang dikatakan menghina agama Hindu.

Catatan Dr Mahathir Mohamad yang dikongsikan mufti Perlis menerusi Facebooknya.

“Pelbagai kenyataan yang dibuat oleh individu-individu yang berada dalam kerajaan hari ini yang menghina umat Islam dan menimbulkan ketegangan kaum, mereka hanya dipanggil untuk beri keterangan,” tulisnya.

Ketika diminta memberikan reaksi kepada kenyataan Asri, Mahathir berkata mufti itu “pekak”, sambil mempertahankan usaha kerajaan ke arah kebajikan umat Islam.

“Sebab dia pekak. Kalau dia boleh dengar, kita buat macam-macam untuk orang Islam, dan agama Islam. Tetapi dia tidak dengar,” katanya.

Asri hari ini menunjukkan catatan Mahathir dalam autograf bukunya berjudul “A Doctor in the House”.

“Jangan ketepikan kebenaran kerana takut. Perjuangan yang bebas dari cabaran dan tentangan bukanlah perjuangan yang sebenarnya,” Asri memetik catatan Mahathir.

“InsyaAllah, saya akan berpegang kepada falsafah itu sekali pun terhadap kerajaan pimpinan Tun M sendiri,” katanya.

Nasir Ramlee
nasirramlee@gmail.com
https://www.facebook.com/nasirramlee89
 
 

Tiada ulasan: