Rabu, 28 Februari 2018

1MDB akan ditutup selepas hutang dibayar, kata Irwan Siregar

1mdb_600new


PETALING JAYA: Syarikat pelaburan strategik 1MDB akan ditutup selepas semua hutang selesai dibayar, kata Tan Sri Mohd Irwan Siregar Abdullah.

Pengerusi 1MDB itu yakin dana milik kerajaan itu mampu melangsaikan segala hutang melalui pelan rasionalisasi.

“Kita boleh bayar menerusi ‘monetisation’ aset-aset yang ada, dalam TRX City ada Bangunan Exchange 106 yang merupakan bangunan tertinggi di Malaysia dan penghuni-penghuni akan membayar sewa,” katanya lapor Utusan Online.

Pada 31 Disember lepas, 1MDB dilaporkan selesai membuat semua pembayaran kepada dana kerajaan Abu Dhabi, International Petroleum Investment Co PJSC (IPIC) dalam satu urusjanji menyelesaikan pertikaian hutang RM4.9 bilion.

Media melaporkan wang untuk pembayaran itu hasil daripada program rasionalisasi melibatkan antara lain pertukaran hutang dengan aset dengan IPIC, penjualan Edra Global Energy Bhd kepada China General Nuclear Power Corp untuk RM9.83 bilion, pembangunan tanah Tun Razak Exchange dan pelupusan aset bukan teras.

Pada Mac 2017, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata 1MDB, yang menanggung hutang sehingga RM50 bilion setakat Januari 2016, sudah melangsaikan semua hutang bank dan hutang jangka masa pendek.

Pada Julai 2017, Najib berkata isu 1MDB ini sengaja diperbesar-besarkan pembangkang kerana mahu menumbangkan kerajaan.

Tiada ulasan: