Isnin, 27 Jun 2016

Siapa bakal mengisi lima jawatan Kabinet Najib?

ARIF ATAN
 
 
(Dari kiri) Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Idris Jala dan Datuk Seri Abdul Wahid Omar masing-masing tidak lagi berada dalam kabinet.(Dari kiri) Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Idris Jala dan Datuk Seri Abdul Wahid Omar masing-masing tidak lagi berada dalam kabinet.


Selepas pemecatan bekas Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan bekas Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir dari Umno, Najib Razak dijangka akan mengumumkan rombakan Kabinet hari ini.

Difahamkan rombakan berkenaan bagi memenuhkan kekosongan tiga jawatan menteri dan dua timbalan menteri.

Hal ini susulan pelepasan jawatan Datuk Seri Abdul Wahid Omar sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM) bagi Unit Perancang Ekonomi (EPU) ekoran penamatan perkhidmatan Ahli Dewan Negara itu pada 4 Jun lalu.

Terdahulu, Datuk Seri Idris Jala yang melepaskan jawatan selepas penggal keduanya sebagai senator tamat pada 3 September tahun lalu.

Beliau sebelum ini merupakan Menteri di JPM yang bertanggungjawab terhadap Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu).

Menurut sumber, pengisian jawatan yang dilepaskan Abdul Wahid dan Idris itu harus diisi pada kadar segera bagi memastikan penyediaan Bajet 2017 berjalan lancar.

Difahamkan juga, Ahli Parlimen Sungai Besar selepas menang Pilihan Raya Kecil Parlimen itu baru-baru ini, Budiman Zohdi antara nama disebut untuk menganggotai Kabinet.

Sementara itu, penganalisis politik, Mohd Sayuti Omar dalam catatannya memberitahu kemungkinan individu dari Pas turut dilantik dalam rombakan Kabinet ketika parti Islam itu dilihat mesra Umno sejak kebelakangan ini.

"Betulkah dalam rombakan kecil kabinet nanti Najib Razak akan lantik orang parti agama sebagai menteri?

"Seorang menteri dan seorang timbalan menteri. Yang dikatakan akan jadi menteri akan diletak di JPM manakala yang timbalan pula tidak dapat dipastikan. Kalau benar Alhamdulilah hirabbialamin," ujarnya lagi.

Tiada ulasan: