Selasa, 14 Jun 2016

Presiden Pas mungkin tak baca Deklarasi Rakyat, kata Amanah

HAZRI NAWAR
 
 
Mujahid kata Hadi tidak baca Deklarasi Rakyat. Gambar Malaysia Dateline oleh Hazri Nawar.Mujahid kata Hadi tidak baca Deklarasi Rakyat. Gambar Malaysia Dateline oleh Hazri Nawar.


Parti Amanah Negara (Amanah) mendakwa Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak membaca kandungan Deklarasi Rakyat apabila mendakwa gerakan itu hanya mahu menukar Datuk Seri Najib Razak sahaja dan bukan menukar sistem.

Naib Presiden Amanah Datuk Dr Mujahid Yusof berkata, dalam Deklarasi Rakyat jelas dinyatakan tuntutan perubahan sistem seperti yang dimaksudkan Abdul Hadi.

"Mungkin dia (Abdul Hadi) terlepas pandang fakta itu atau memang dia tak baca.

"Perkara itu memang sebahagian tuntutan yang kita mahu dan Tun Mahathir terima," katanya pada sidang media di Pejabat Amanah Kuala Kangsar hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Abdul Hadi bahawa Pas tidak mahu bersama Deklarasi Rakyat yang mahu menjatuhkan Najib semata-mata.

Menyifatkan ianya sebagai tidak memberi faedah, Abdul Hadi dalam reaksinya kepada Tun Mahathir berkata, Pas tidak menentang individu sebaliknya menentang dasar dan pendekatan.

Sementara itu, Pengerusi Amanah Perak Asmuni Awi ketika mengulas perkara sama menjelaskan bahawa adalah tidak mudah untuk menukar sistem selagi cengkaman Najib begitu kuat ketika ini.

Maka katanya, keperluan menukar Najib adalah langkah pertama sebelum sistem keseluruhan dapat diubah.

"Umno ini kekuatannya adalah pada yang nombor satu. Bila tumbang yang nombor satu dengan sendirinya dia akan roboh.

"Presiden Umno sangat berkuasa jadi kalau kita asak presiden itu sendiri saya rasa pada masa itu Umno akan kucar-kacir dan hancur," katanya.

Tiada ulasan: