Khamis, 9 Jun 2016

Lima sekeluarga tinggal sehelai sepinggang

Lima sekeluarga tinggal sehelai sepinggang
Rumah dihuni selama 20 tahun musnah dijilat api.


KOTA BHARU - Lima sekeluarga tinggal sehelai sepinggang selepas kediaman yang dihuni selama 20 tahun, hangus sekali gus dalam kebakaran di Kampung Belukar Panji, di sini hari ini.

Mangsa, Bilal Mohamad, 56, berkata, rumahnya itu ditinggalkan kosong selepas dia keluar bekerja di bengkel membaiki kereta tidak jauh dari kediamannya.

“Saya serta tiga anak dan isteri yang menjaga ibunya di hospital, meninggalkan kediaman kira-kira jam 9 pagi dalam keadaan dikunci dan terurus dengan baik, namun terkejut menerima panggilan kira-kira jam 11 pagi daripada jiran memberitahu rumah saya terbakar.

“Apabila pulang kerumah, saya lihat hampir keseluruhan kediaman hangus  termasuk barang-barang dalam rumah tidak dapat diselamatkan,”katanya kepada pemberita ketika ditemui di kediamannya, hari ini.

Bilal berkata, hanya kereta jenis Proton Saga dan motosikal anaknya yang dapat diselamatkan oleh jiran memandangkan api marak begitu cepat.

“Saya pada mulanya cuba untuk menghampiri kawasan rumah, namun dihalang jiran ekoran kebakaran cepat merebak memandangkan rumah saya dibina berasaskan kayu dan separa batu.

“Memang agak sedih memandangkan baru sahaja empat hari kita berpuasa dan kejadian ini berlaku pada bulan Ramadan,”katanya.

Bilal berkata, dia mengharapkan agar pihak tertentu dapat memberi bantuan untuk mendapatkan kediaman baharu memandangkan tidak mempunyai tempat tinggal lain.

“Setakat ini saya tidak tahu punca api datang dari mana, memandangkan isteri tidak memasak  untuk hidangan sahur dan berbuka dan menyerahkan kes ini untuk siasatan pihak bomba,”katanya.

Sementara itu Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Kota Bharu, Zaini Bidin berkata, pihaknya menerima panggilan kira-kira jam 12.05 tengah hari dan sampai di tempat kejadian hampir 15 minit kemudian.

“Ketika kami sampai hampir 95 peratus kediaman itu terbakar dan pihak kami mengalami kesukaran untuk memadamkan kebakaran apabila pili bomba agak jauh dan sumber air terbuka tiada di kawasan itu.

“Namun api dapat dikawal dengan kekuatan tiga jentera termasuk, jentera Balai Kota Bharu, Unit Paramedik dan Tangki Air (Water Tangker) bersama 14 anggota kita berjaya mengawal api dari merebak ke kediaman berhampiran," katanya.


Tiada ulasan: