Sabtu, 18 Jun 2016

Langsung dari Sungai Besar, "tetap ada harapan", kata Ustaz Azhar kepada petugas Umno

ARIF ATAN dan DALIA ISMAIL
Sahabat lamaSahabat lama

"Tetap ada harapan", kata Ustaz Azhar ketika menyapa kumpulan petugas BN di SMK Sungai Besar,

Petugas Amanah, Pas dan BN sama ceria menyambut beliau yang kelihatan bersahaja dan mudah didekati, selalu menceriakan.

Bersama petugas AmanahBersama petugas Amanah
Petugas BN turut ceriaPetugas BN turut ceria
Calon Amanah Ustaz Azhar Datuk Shukur disambut meriah ketika melawat pusat pengundianCalon Amanah Ustaz Azhar Datuk Shukur disambut meriah ketika melawat pusat pengundian

Calon Amanah disambut meriah ketika melawat pusat-pusat pengundian di Sungai Besar pagi ini.

ACP Khalil AriffinACP Khalil Ariffin


Seramai 1,000 anggota polis ditempatkan di 30 Pusat Daerah Mengundi (PDM) di Sungai Besar hari ini untuk mengawal pengundi-peengundi uabgcakan membuang undi sehingga petang ini.

Menurut Pegawai Perhubungan Media PDRM Parlimen Sungai Besar, ACP Khalil Ariffin, sejak pusat pengundian dibuka jam 8 pagi tadi tiada sebarang insiden penyokong dan pengundi dilapor berlaku.

"Pada hari ini keadaan tenang dan terkawal.

"Pihak polis sejak jam 4 pagi tadi sudah mula berkawal di kawasan PDM.

"Cuaca nampak memberangsagkan pagi ini dan diharapkan pengundi akan keluar awal," ujarnya.

Di PDM Sungai Limau seramai 50 anggota polis ditugaskan mengawal keadaan di pusat pengundi di sini.

"Suka saya nasihatkan semua pengundi dan penyolong parti supaya tidak ambil tindakan di luar batas undang-undang SPR dan polis sehingga masa diumumkan jumlah undi di pusat pengumpulan undi pada malam ini," terangnya.

Pengundi berusia 107 tahun turut ambil bahagianPengundi berusia 107 tahun turut ambil bahagian

Dalam usia yang sudah menjangkau 107 tahun Asmah Kassan dari Simpang Empat Sungai Limau hadir tepat jam 9 pagi ini untuk memilih wakil rakyat yang baru di Parlimen Sungai Besar hari ini.

Asmah hadir berkerusi roda ditemani dua anak saudara dan seorang cucunya.

Ditanya perasaannya hari ini, beliau hanya menjawab,"entahla" dalam bahasa jawa yang diterjemahlan oleh cucunya Indarwati Tumadi, 44.

Calon BN membuang undiCalon BN membuang undi

Daripada tiga calon yang bertanding hari ini hanya calon BN pengundi berdaftar di Sungai Besar,

Budiman Mohd Zohdi tiba di perkarangan Sekolah Kebangsaan Sungai Limau tepat jam 8.35 pagi tadi.

Beliau hadir ditemani isterinya Norma Aida, bapa Mohd Zohdi Abdullah dan ibunya Fatona Saiman.

Budiman yang membuang undi di saluran dua hari ini berkata beliau hari ini mempunyai jadual ketat sehingga petang ini untuk melawat 30 PDM di Parlimen Sungai Besar yang mempunyai dua dewan undangan negeri (Dun) Sekinchan dan Sungai Panjang.

"Jadual lawatan ke pusat pengundian agak padat hari ini di 30 PDM.

"Alhamdulillah saya dapat hadir bersama ahli keluarga di sini.

"Diharapkan semua berada dalam keadaan terkawal dan harap cuaca baik sehingga petang ini," ujarnya ringkas dalam sidang media diadakan di luar kawasan PDM pagi ini.

Pengundi Cina positif dengan petugas AmanahPengundi Cina positif dengan petugas Amanah

Pengundi Cina kelihatan cenderung memberi reaksi positif kepada kumpulan peraih undi dari Amanah dengan bertegur sapa dan berbual mesra.

Najid dan Ahmad mula bertugasNajid dan Ahmad mula bertugas

8.30 Pagi - Kumpulan penyokong Amanah, Pas dan BN tenang ketika cuba meraih perhatian di perkarangan SK Seri Utama. Kelihatan Mohd Najid (kiri) dan Ahmad memberitahu 30 orang dari unit mereka bertugas di situ.

Jamali JarutiJamali Jaruti

Pengundi paling awal yang kami temui, Jamali Jaruti, seorang guru berkata pengundi sudah matang dan hari ini akan membuat keputusan untuk menentukan ketetapan masing-masing memilih parti dan calon pilihan mereka.

Cuaca mendung namun pengundi pasukan kempen Amanah bersemangatCuaca mendung namun pengundi pasukan kempen Amanah bersemangat

8 pagi -  Cuaca sekitar Parlimen Sungai Besar mendung. Seramai 42,655 pemilih bakal membuang undi di 18 Pusat Daerah Mengundi (PDM) bagi Dun Sungai Panjang dan 10 lagi di Sekinchan.

Pengundi beratur sebelum sewal 7.30 pagi sebelum proses pembuangan undi dimulakanPengundi beratur sebelum sewal 7.30 pagi sebelum proses pembuangan undi dimulakan

Pengundi siap sedia setengah jam lebih awal sebelum proses pengundian dimulakan

Pusat Daerah Mengundi SK Sungai Limau, calon BN dijangka akan membunag undi di sini jam 8 pagi iniPusat Daerah Mengundi SK Sungai Limau, calon BN dijangka akan membunag undi di sini jam 8 pagi ini

Kempen provokasi di masjid?

Walaupun tempoh berkempen bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Sungai Besar sudah berakhir tengah malam tadi tetapi nampaknya tidak bagi pihak pengurusan Masjid Jamek Makmuriah.

Sementara menantikan solat Subuh berjemaah dimulakan sebentar tadi, skrin elektronik bersebelahan mimbar masjid sempat menayangkan paparan yang dilihat berbaur provokasi.

Imej yang asalnya merupakan satu sidang media dihadiri sekumpulan Ahli Parlimen DAP diletakkan bersama ungkapan "Haram sokong pihak tolak undang-undang Islam."

Kenyataan Mufti Pahang, Datuk Seri Abdul Rahman Othman berserta wajahnya itu juga dinyatakan telah dipetik dari akhbar Berita Harian bertarikh 1 Jun lalu.

Sementara itu, doa Qunut Nazilah yang sunat dibacakan ketika umat Islam ditimpa musibah turut beberapa kali dibacakan.

Dalam perkembangan berkaitan, puluhan kertas bersaiz A4 berwarna kuning kelihatan bertaburan di bahagian luar pintu utama masjid tersebut.

Terpampang ayat "Keluarga Komunis Malaysia" dengan ungkapan "Undi Pan = Undi DAP = Undi Komunis".

Gelaran "Pan" yang sebelum ini kerap diguna pihak Umno dan Pas sebagai merujuk kepada Amanah itu menyaksikan mesej provokatif mengaitkan parti diterajui Mohamad Sabu itu dengan DAP dan komunis.

Seramai tujuh pemimpin DAP serta bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Nizar Jamaluddin kononnya mempunyai hubungan persaudaraan dengan bekas Setiausaha Agung dan Ketua Umum Parti Komunis Malaya, Chin Peng.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah sebelum ini dilaporkan berkata, pihaknya melarang mana-mana pihak menaikkan sebarang bentuk medium yang menyalahi peraturan SPR.

Hari ini seramai 42,655 pemilih bakal membuang undi dengan 67.16 peratus daripada mereka merupakan pengundi Melayu manakala Cina 30.70 peratus, India 1.92 peratus serta lain-lain 0.23 peratus.

Di Sungai Besar, 42, 837 pengundi berdaftar akan membuat keputusan untuk memilih ahli parlimen mereka melalui pertandingan tiga penjuru antara calon Barisan Nasional (BN), Budiman Zohdi, calon Amanah, Azhar Abdul Shukur dan calon Pas, Dr Abd Rani Othman.

PRK ini diadakan berikutan kematian ahli parlimen kawasan ini, Datuk Noriah Kasnon dalam nahas helikopter di Sebuyau, Sarawak pada 5 Mei lalu.

Wartawan kami, DALIA ISMAIL dan ARIF ATAN akan membawakan kepada anda liputan lansung dari lokasi pengundian di Sungai Besar hari ini.

Tiada ulasan: