Ahad, 12 Jun 2016

JAHEAIK nafi saman 31 wanita seksi, pakai ketat

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
KOTA BHARU: Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JAHEAIK) menafikan 31 wanita yang dikatakan berpakaian ketat dan seksi dikenakan kompaun dalam `Ops Aurat’ Rabu lepas.
 
Ketua Bahagian Penguatkuasa JAHEAIK Mohd Fadzuli Mohd Zain berkata 24 wanita terbabit hanya diserahkan notis dan perlu menghadiri kaunseling pada tarikh yang ditetapkan oleh jabatan berkenaan.
 
“Manakala tujuh lagi hanya diberikan amaran dan dilepaskan. Isu ini yang kini sudah diviralkan pihak tertentu sebenarnya tidak tepat malah JAHEAIK tidak mengenakan sebarang kompaun lagi kepada mana-mana individu,” katanya ketika dihubungi, di sini hari ini.
 
Fadzuli berkata operasi yang dijalankan adalah sebagai mendidik orang ramai khususnya wanita supaya lebih menghormati Ramadan dengan tidak berpakaian seksi atau ketat.
 
Beliau berkata semua wanita yang diberikan notis sudah dinasihatkan supaya tidak mengulangi perbuatan sama tetapi tetap diminta hadir untuk sesi kaunseling.
 
“Mana-mana individu yang ingkar akan dihadapkan ke mahkamah dan boleh dikenakan tindakan mengikut Kanun Jenayah Syariah Kelantan 1985 yang jika sabit kesalahan boleh dikenakan denda sehingga RM1,000 atau penjara sehingga enam bulan atau kedua-duanya.
 
“Tindakan ini bukannya bertujuan mendatangkan masalah kepada kaum wanita tetapi lebih kepada mendidik mereka supaya menghormati bulan yang mulia ini,” katanya.
 
Katanya, wanita sepatutnya melindungi aurat mereka daripada dilihat bukan muhrim terutamanya di luar rumah seperti di pasar raya ataupun kini di bazar Ramadan.
 
 

Tiada ulasan: