Isnin, 27 Jun 2016

Aktivis tanah NCR sentiasa berhadapan ancaman, kata Nurul Izzah

 MALAYSIA DATELINE
 
 
 Nurul mahu perjuangan Allahyarham Hasbi diteruskanNurul mahu perjuangan Allahyarham Hasbi diteruskan


Keselamatan aktivis yang memperjuangkan hak tanah adat bumiputra (NCR) di Sarawak semakin terancam apabila ada antara mereka sering mendapat ugutan dan ancaman oleh syarikat berminat mengambil tanah terbabit bagi tujuan mendapatkan hasil balak.

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar, berkata beliau dimaklumkan perkara sama turut kerap dilalui Allahyarham Bill Kayong atau nama Islamnya, Mohamad Hasbi Abdullah sehinggalah membawa kepada pembunuhan beliau.

Keselamatan mereka yang memperjuangkan isu tanah adat ini terancam kerana kami dapat maklumat daripada Ahli Parlimen Miri, Dr Michael Teo, bekas calon Adun kita di DUN Muru, Abun Sui Anyit, begitu ramai diugut oleh syarikat besar yang terlibat dengan pengambilalihan tanah untuk balak.

“Kita desak pihak berkuasa tidak mudah memberi alasan tidak cukup bukti, atau kurang masa kerana isu ini membelenggu rakyat Sarawak khususnya aktivis dan pejuang keadilan,” kata Nurul Izzah seperti dilaporkan SelangorKini.

Jelasnya, perjuangan Allahyarham Hasbi hendaklah diteruskan supaya usaha dan pengorbanannya sebelum ini tidak menjadi sia-sia begitu sahaja.

Semasa hayatnya, meperjuangkan isu tanah adat Sarawak begitu dekat dihatinya sehingga menimbulkan perasaan kurang senang sesetengah pihak.

Allahyarham Hasbi yang juga Setiausaha KEADILAN Cabang Miri ditemui mati ditembak di Miri, pada 21 Jun lalu.

Beliau yang turut memimpin pelbagai NGO lain itu ditembak mati di lampu trafik berhampiran pusat membeli belah E-mart di Jalan Permyjaya-Kuala Baram di Senadin, Miri.

Allahyarham Bill Kayong atau nama Islamnya Mohamad Hasbi Abdullah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Lambir di Jalan Lusut, Kampung Tunku Abdul Rahman kira-kira jam 3.00 petang semalam seperti mana permintaan keluarganya.

Upacara pengkebumian itu dihadiri hampir 1,000 orang termasuk ahli keluarga, saudara mara dan sahabat handai Allahyarham sehingga menyebabkan keadaan jalan di situ menjadi sesak dengan deretan kereta yang diletakkan di bahu-bahu jalan.

Walaupun keadaan cuaca agak panas terik, orang ramai terus berpusu-pusu bagi memberikan penghormatan terakhir kepada Allahyarham.

Upacara itu turut dihadiri beberapa pemimpin parti politik seperti Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar; Ahli Parlimen Batu, Tian Chua; Pengarah Pilihan Raya Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan ramai lagi.

Sebelum itu, jenazah Allahyarham di bawa mengeliling bandar Miri sambil diiringi kumpulan bermotorsikal berkuasa besar oleh ahli kumpulan Persatuan Dayak Sarawak (PEDAS) yang dianggotainya dan anggota polis trafik.

Allahyarham yang juga Setiausaha KEADILAN Cabang Miri ditemui mati ditembak di Miri, pada 21 Jun lalu.

Beliau yang turut memimpin pelbagai NGO lain ditembak di lampu trafik berhampiran pusat membeli belah E-mart di Jalan Permyjaya-Kuala Baram di Senadin, Miri.

Tiada ulasan: