Ahad, 21 Februari 2016

Politik dolak-dalih PKR akibat tiada keyakinan diri, kata Aziz Bari

Oleh Sharifah Azmawati Syed Aziz

 
Post Pic
 
 
RAWANG: PKR dilihat berdolak-dalih dalam isu komitmennya terhadap Pakatan Harapan kerana tidak yakin kepada kekuatan dalamannya sendiri, kata Prof Dr Abdul Aziz Bari.
 
Bekas pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa itu berkata pemimpin pelapis PKR harus berusaha memperkukuhkan struktur dan organisasi parti itu demi keutuhan Pakatan Harapan.
 
"Yang mungkin kalau kita tengok dolak-dalik PKR dalam Pakatan Harapan menunjukkan bahawa mereka tidak yakin kepada struktur dan kekuatan organisasinya.
 
"Kalau tidak, masakan lagi dia tidak bersedia untuk menceraikan PAS. Saya fikir itu satu petanda bahawa PKR sendiri tidak mempunyai keyakinan...  untuk bergerak sebagai sebuah parti politik," katanya.
 
Pemenjaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim setahun lalu setelah disabit kesalahan meliwat menyaksikan pemusatan kuasa politik PKR semakin beralih kepada menteri besar Selangor Datuk Seri Azmin Ali yang juga timbalan presiden parti. 
 
Dalam ketiadaan Anwar,  PKR kini berusaha menampilkan pemimpin  pelapis untuk mengemudi parti itu di dalam Pakatan Harapan yang turut merangkumi DAP serta Parti Amanah Negara (PAN). 
 
Pada masa sama, Azmin kerap menegaskan PAS masih rakan politiknya bukan saja di Selangor malah di peringkat nasional. 
 
Aziz berkata kemampuan pemimpin pelapis PKR untuk memperkasa parti itu dari selain menyatu-padukan pihak yang bertelagah masih menjadi tanda tanya.
 
"Saya fikir perkara itu tidak boleh dinafikan oleh sesiapa termasuk PKR sendiri.  Soalnya adakah nama-nama yang dicadangkan itu mampu atau pun dapat meneruskan atau menggantikan ketokohan dan juga peranan Datuk Seri Anwar Ibrahim. 
 
"Semua parti, saya fikir, bersedia semua bergerak ke arah itu.   Ada atau tidak tokoh yang berkemampuan untuk menyatukan semua kelompok dalam parti itu? Sebagai contoh semua kem dalam parti itu," katanya.
 
Aziz berkata demikian apabila ditanya mengenai keperluan PKR menampilkan pemimpin seperti Naib Presiden, Nurul Izzah Anwar sebagai tonggak parti daripada bersandarkan kepada karisma bapanya.
 
Selain Nurul Izzah, beberapa muka baru turut diketengahkan oleh PKR antaranya Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli, Naib Presiden PKR, Shamsul Iskandar Mohd Akin dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Setia, Nik Nazmi Nik Ahmad.
 
Mengulas lanjut, katanya perpecahan dalam parti boleh menimbulkan lagi pelbagai masalah yang lebih besar.
 
"Saya fikir untuk adil kepada PKR, perkara atau pun apa yang diperkatakan perpecahan atau pun wujud kem-kem itu, wujud dalam semua parti,  tinggal lagi setakat mana kewujudan fenomena seperti itu memecahkan parti berkenaan atau pun wujudkan fenomena seperti itu menganggu kelancaran gerak kerja parti,” kata beliau. 
 
Aziz membayangkan pemimpin pelapis PKR sendiri mungkin terbantut dalam usaha membawa pembaharuan di dalam parti kerana kekangan tertentu.
 
"Antara masalah dan perkara yang barangkali yang dihadapi oleh PKR ialah soal dia bergantung kepada soal orang yang ada dana.  Sebagai contoh, barangkali saya fikir isu seperti ini cukup penting atau hendak bergerak tetapi tiada dana,” kata beliau.
 
“Jadi dana itu yang menjadi jaminan kepada wujudnya organisasi, wujudnya pentadbiran yang cekap, efisyen dan sebagainya, " kata beliau. 
 
"Siapa yang ada duit, atau pun yang ada akses kepada dana itu pastinya mempunyai kelebihan," jelasnya. 
 
Aziz pernah bersama PKR namun berhijrah ke DAP tahun lalu kerana kecewa dengan apa yang di sifatkan beliau sebagai "sistem tempang" parti itu yang tidak diperbaiki sekian lama. 


Tiada ulasan: