Jumaat, 19 Februari 2016

Kos Pembersihan Bauksit Ditanggung Pelombong - Bomba

MSTAR ONLINE
 
 
 
 

KUANTAN: Kos pembersihan dilakukan Jabatan Bomba dan Penyelamat Pahang di kawasan terjejas oleh perlombongan bauksit ditanggung oleh pihak pelombong, kata Ketua Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Datuk Mohd Nor Ibrahim.

Beliau berkata perkara itu telah dipersetujui oleh pihak pelombong pada  mesyuarat bersama-sama agensi-agensi kerajaan yang terlibat dalam operasi berkenaan.

"Untuk Jabatan Bomba sebanyak RM63,470 telah digunakan bagi kerja-kerja pembersihan sepanjang 84 kilometer yang melibatkan 170 anggota berkenaan.

"Kos ini melibatkan minyak, air, makan minum anggota, peralatan dan sebagainya," katanya di sini, Jumaat.

Beliau ditemui pemberita selepas majlis penyampaian Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Jabatan Bomba Dan Penyelamat Pahang kepada 73 penerima serta 10 anggota lagi menerima sijil perkhidmatan 30 Tahun.

Operasi pembersihan kawasan yang terjejas akibat perlombongan bauksit bermula 14 Jan hingga 13 Feb lepas, selaras dengan arahan yang dikeluarkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Turut terlibat dalam operasi itu ialah Majlis Perbandaran Kuantan (MPK), Alam Flora Sdn Bhd dan Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (SWCorp) yang melibatkan kerja-kerja pembersihan papan tanda, papan tunjuk arah, tiang lampu dan termasuk pencucian permukaan jalan.

Secara keseluruhan operasi pembersihan jalan raya terjejas teruk adalah di Jalan Kuantan-Pelabuhan, Jalan Bukit Goh, Jalan Bukit Kuantan, Jalan Sungai Lembing, Jalan Kuantan Bypass, Jalan Gebeng Bypass, Jalan Jerangau-Jabor dan Jalan Bukit Sagu-Cherul.

Mohd Nor berkata berdasarkan laporan yang diterima, operasi pembersihan yang dilakukan itu mendapat penghargaan daripada orang ramai serta pemimpin setempat.

Beliau turut melakukan tinjauan di sekitar kawasan pembersihan bauksit di beberapa lokasi sekitar Bukit Goh di sini, Jumaat.

Tiada ulasan: