Rabu, 1 April 2015

Tidak Sepatutnya Guna Akta Hasutan Tahan Editor TMI - Nur Jazlan


Oleh: RASHVINJEET S. BEDI


Datuk Nur Jazlan Mohamed
 
 
 
KUALA LUMPUR: Akta Hasutan tidak sepatutnya digunakan untuk menangkap eksekutif tertinggi portal The Malaysian Insider, kata Datuk Nur Jazlan Mohamed.

Beliau berkata walaupun terdapat kesilapan dalam laporan oleh portal berita itu, kerajaan boleh menggunakan Akta Fitnah.

"Ia tidak menghasut dan tidak menghasut orang ramai untuk melakukan apa-apa kesalahan," kata Nur Jazlan kepada The Star Online di lobi Parlimen, Selasa.

Dalam artikel yang disiarkan minggu lalu, portal berita itu melaporkan bahawa Majlis Raja-Raja didakwa telah menolak cadangan pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 semasa mesyuarat pada 11 Mac.

Artikel tersebut yang memetik sumber-sumber berkata, penolakan terhadap pindaan Akta Persekutuan telah dibuat pada mesyuarat yang dihadiri oleh semua Raja-Raja Melayu atau wakil-wakil mereka.

Namun pada Khamis, Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Datuk Seri Syed Danial Syed Ahmad menafikan mengeluarkan apa-apa kenyataan mengenai hudud di Kelantan dan telah membuat laporan polis agar siasatan mengenai perkara itu dapat dijalankan.

"Menggunakan Akta Hasutan untuk menangkap semua adalah perkara yang tidak betul untuk dilakukan," katanya.


Tiada ulasan: