Ahad, 5 April 2015

Himpunan 1 Mei, Kita Lawan sasar 1 juta

MALAYSIAKINI


 


Sekretariat Kita Lawan akan mengadakan himpunan pada 1 Mei depan bagi menuntut kerajaan memansuhkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).

Menurut Akmal Nasir dari sekretariat tersebut, perhimpunan di Kuala Lumpur itu mensasarkan seramai satu juta orang untuk menghadirinya.

Beliau yang juga pengarah strategi Angkatan Muda Keadilan (AMK) mendakwa ini kerana GST yang bermula minggu lalu merupakan satu cukai yang zalim.

Turut hadir di sidang media itu ialah beberapa orang aktivis dan pemimpin Pakatan antaranya, penyelaras Jingga 13 Fariz Musa dan aktivis Mandeep Singh.

Sekretariat itu juga akan mengadakan siri himpunan jelajah ke seluruh negara sebagai pengenalan serta memupuk semangat melawan GST ke seluruh negara.

Lokasi pertama yang dipilih  ialah Johor Bahru bertempat di City Square. Himpunan pengenalan itu akan diadakan jam 4 petang Sabtu depan.

Sebelum ini seketeriat yang sama telah mengadakan himpunan pada 28 Mac lalu bagi menuntut pembebasan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Sekalipun berdepan pelbagai tindakan termasuk penangkapan beberapa pemimpin dan aktivis, seketariat itu menganggap protes dari pusat membeli-belah Sogo ke KLCC tersebut berjaya dan menyifatkan mereka yang ditahan itu sebagai "simbol keberanian" melawan kezaliman.


Tiada ulasan: