Rabu, 8 April 2015

Ahli Parlimen Umno mahu pindaan Akta Hasutan ditarik balik

 OLEH ELIZABETH ZACHARIAH


Ahli Parlimen Kinabatangan Datuk Bung Moktar Radin berkata kurangnya kesedaran di kalangan rakyat mengenai pindaan Akta hasutan 1948 menjadikannya satu kontroversi sekali gus mencetuskan kekeliruan. – Gambar fail The Malaysian Insider, 8 April, 2015.  
Ahli Parlimen Kinabatangan Datuk Bung Moktar Radin berkata kurangnya kesedaran di kalangan rakyat mengenai pindaan Akta hasutan 1948 menjadikannya satu kontroversi sekali gus mencetuskan kekeliruan. – Gambar fail The Malaysian Insider.  



Berikutan bantahan daripada peguam dan kumpulan hak asasi, seorang ahli Parlimen Umno hari ini mahu Putrajaya menarik balik cadangan pindaan kepada Akta Hasutan 1948 yang dibuat semalam, supaya lebih banyak perbincangan mengenainya boleh diadakan.

Ahli Parlimen Kinabatangan Datuk Bung Moktar Radin berkata kurangnya kesedaran di kalangan orang ramai mengenai pindaan yang menjadi kontroversi tersebut, mencetuskan kekeliruan.

"Itu tidak bagus. Sebab itu kita mesti melihat dengan teliti isi kandungan pindaan itu dan rakyat seharusnya dibenarkan menyuarakan pendapat mereka," katanya kepada media di lobi Parlimen hari ini.


Bung Moktar berkata, pindaan yang dicadangkan Putrajaya, seperti yang dibentangkan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi untuk bacaan kali pertama di Dewan Rakyat semalam, mestilah baik untuk rakyat. Katanya, sekiranya ia membawa mudarat, ia perlu ditarik balik.

"Pindaan itu mestilah untuk kebaikan rakyat. Jika ia baik, kami akan sokong. Jika tidak, kami meminta kerajaan menarik balik pindaan itu dan membincangkan kandungannya," kata Bung Moktar.

Pindaan kepada akta itu termasuk mengadakan peruntukan tidak membenarkan seseorang yang didakwa melakukan kesalahan di bawah akta itu diikat jamin dan hukuman lebih berat bagi individu yang melakukan kesalahan.

Tiada ulasan: