Isnin, 2 Februari 2015

Vell Pari pertikai pemilihan semula pelbagai peringkat

Oleh Shawaliah Hadir
Post Pic
 
 
 
SHAH ALAM: Bekas Pengarah Strategi MIC, Datuk Seri S Vell Paari mempertikaikan keputusan presiden parti itu untuk mengadakan pemilihan semula pelbagai peringkat kononnya sebagai usaha menyelesaikan isu berbangkit yang tidak berkesudahan.
 
Ujarnya, keputusan Datuk Seri G.Palanivel itu hanya akan menambah masalah dan bukannya menyelesaikan krisis sedia ada.
 
"Kenapa sekarang baru terburu-buru nak adakan semula pemilihan baru itu? Sebab dia sudah tahu dia sudah terperangkap dengan 800 cawangan tidak sah itu.
 
"Dia sudah terperangkap, dia sudah terkena, sebab sehingga kini dia tidak pernah menjawab tentang 800 cawangan tidak sah itu, dia tidak mahu jawab tentang wang parti diguna untuk bayar... Dia diam sahaja," katanya kepada Antarapos. 
 
Untuk rekod, sebelum ini, Ketua Pemuda MIC, Datuk S. A. Vikneswaran dan bekas Bendahari Agung MIC, Datuk R. Ramanan mengemukakan aduan kepada Pendaftar Pertubuhan (ROS) bahawa Presiden MIC dipercayai menubuhkan 800 cawangan tidak sah.
 
Dalam masa sama Vell Pari berpendapat Palanivel sepatutnya menunggu hasil perjumpaan dan perbincangan dengan Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak yang mengesyorkan untuk membantu mencara jalan penyelesaian berkenaan krisis MIC ini. 
 
Beliau dalam masa sama menyifatkan Presiden MIC itu sebagai individu yang sukar dipercayai kerana sudah beberapa kali membuat pusingan U dalam kenyataannya. 
 
"ROS bagi tarikh kepada MIC, kalau kita tidak ikut apa arahan ROS sebelum 2 April, pendaftaran MIC akan dibatalkan.
 
"Tunggulah Presiden Umno sudah cakap akan bantu cari jalan penyelesaian. 
 
"Dari dulu lagi semua tanya dan desak sepatutnya mengadakan pemilihan baru, tapi dia diam tidak buat apa-apa pun.
 
"Tapi setelah ROS keluarkan surat arahan kemudian dia pula kata ok akan adakan pemilihan baru. Tapi lepas tu dia diam kembali," tegasnya.
 
Najib sebelum ini memberi jaminan akan mencari jalan penyelesaian bagi membantu menamatkan kemelut MIC bersama-sama dengan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin. 
 
Untuk rekod, Palanivel pada Ahad menyatakan hasrat untuk mengadakan pemilihan baru bagi semua jawatan. 
 
Beliau dilaporkan bakal berjumpa dengan dengan ROS bagi menyelesaikan beberapa perkara dan mengadakan pemilihan di peringkat cawangan yang dijangka diadakan pada Jun depan disusuli peringkat bahagian dan lain-lain jawatan tertinggi.
 
Dalam pada itu, Timbalan Presiden Datuk Seri Dr S. Subramaniam tanpa mengulas lanjut menyokong keputusan untuk mengadakan pemilihan semula ini yang dijangka akan bermula pada Jun dan berakhir November tahun ini. 
 
"Inilah keputusan yang betul, kalau tidak semua pihak akan tidak berpuas hati lagi," ringkasnya. 
 
Krisis dalaman MIC tercetus selepas ROS membatalkan pemilihan bagi jawatan tiga naib presiden dan 23 anggota Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) dalam Perhimpunan Agung MIC di Melaka, pada November 2013.
    
Dalam surat bertarikh 5 Disember 2014, ROS mengarahkan MIC mengadakan pemilihan semula bagi jawatan tersebut dalam tempoh 90 hari.

Tiada ulasan: