Sabtu, 7 Februari 2015

Pulau Pinang puji tindakan awam tangkap lelaki lempar daging babi ke dalam masjid

lge kanak2
Gambar hiasan

Roketkini.com


GEORGE TOWN: Kerajaan Negeri Pulau Pinang memuji jemaah Masjld Telaga Air di Butterworth atas kejayaan mereka memberkas seorang lelaki yang telah melempar satu bungkusan yang dipercayai mengandungi daging babi ke dalam kawasan masjid tersebut awal pagi ini.

Ketua Menteri Lim Guan Eng berkata, kerajaan negeri mengutuk sekeras-kerasnya perbuatan jenayah yang tidak bertamadun itu dan mahu polis bertindak tegas terhadap orang yang tidak bertanggungjawab itu.

Katanya, orang yang melakukan perbuatan itu yang dipercayai mengalami masalah mental telah menunjukkan sikap tidak menghormati agama serta mengancam keharmonian agama dalam masyarakat.

Menurutnya, kejadian hari Ini adalah yang ketiga berlaku tahun ini di mana rumah-rumah ibadat telah dinodai dan diserang; dua kejadian awal telah berlaku di Wat Buddha Siam di Tanah Liat, bukit Mertajam dan di Kuil Hindu Kaliamman di Pokok Machang, Tasek Gelugor.

Kedua-dua serangan itu berpunca daripada lelaki yang turut dipercayai mengalami masalah mental, di mana dia telahpun ditangkap oleh polis, tambah beliau.

“Tindakan tegas dan pantas perlu diambil terhadap mereka yang melakukan perbuatan yang merosakkan dan yang tidak diingini itu kerana ia telah mengancam keharmonian agama dan rumah-rumah ibadat.

“Bagaimanapun saya yakin warga Pulau Pinang cukup matang untuk memastikan keharmonian kaum dan agama terus kekal manakala keamanan dipertahankan apabila rakyat tidak mudah terpengaruh dan terjejas dengan perbuatan-perbuatan yang tidak diingini serta merosakkan itu,” katanya.

Menurut beliau, pihak kerajaan negeri akan bekerjasama secara aktif dengan semua pihak yang terbabit untuk memastikan serangan-serangan itu tidak akan menjejaskan perpaduan dan kestabilan masyarakat pelbagai kaum dan agama di Pulau Pinang. – Roketkini.com

Tiada ulasan: