Jumaat, 6 Februari 2015

KL Bandaraya Ke-9 Paling Banyak Dikunjungi Pelancong

MSTAR ONLINE


Kuala Lumpur
 
 
 
KUALA LUMPUR: Kuala Lumpur diberi ranking kesembilan daripada 100 bandar raya paling megah di dunia dari segi ketibaan pelancong antarabangsa oleh Monitor International dalam ranking tahunan Top City Destinations 2013.

Datuk Bandar Kuala Lumpur Datuk Seri Ahmad Phesal Talib berkata laporan itu menyatakan 11.2 juta pelancong antarabangsa melawat Kuala Lumpur pada 2013 dan sekali gus mencerminkan kedudukan penting Kuala Lumpur dalam pelancongan global bagi urusan perniagaan dan liburan.

"Di bawah Pelan Induk Pelancongan Kuala Lumpur 2015-2025, satu daripada langkah utama yang perlu dilaksanakan ialah memasarkan Kuala Lumpur secara terjurus serta menyediakan untuk pendukung industri dan pelancong akses lebih baik kepada maklumat tentang bandar raya ini," katanya ketika melancarkan surat berita 'HELLO KL' E-Newsletter dan #IAMKL Online di sini Khamis.

Beliau berkata surat berita itu merupakan alat berguna dan berkesan untuk menyampaikan maklumat tentang perkembangan terkini berkaitan pelancongan di Kuala Lumpur sebagai sumber yang amat bernilai bagi semua pihak bertanggungjawab dalam mempromosi bandar raya ini sebagai destinasi pelancongan pilihan ramai.

"Kami menjangka boleh mencapai 15 juta ketibaan pelancong tahun ini, 10.1 juta daripadanya pelancong luar negara, 4.9 juta pelancong tempatan.

"Sebagai sebahagian daripada usaha untuk menjenamakan dengan berkesan Kuala Lumpur sebagai destinasi dinamik bagi pelancong, kami perlu menggunakan media digital dan memanfatkan potensinya secara menyeluruh seperti 'Hello KL' E-newsletter dan kempen #IAMKL ini," katanya.

Ahmad Phesal mengalu-alukan sumbangan bahan oleh pendukung industri pelancongan kepada surat berita itu untuk tatapan kumpulan sasaran antarabangsa dan untuk membolehkan ejen perjalanan mewujudkan pakej pelancongan serta jadual perjalanan secara kreatif bagi menambah daya tarikan dan meningkatkan penampilan Kuala Lumpur dalam kalangan pelancong.

Objektif utama #IAMKL ialah mendekati khalayak antarabangsa secara cergas dan menghiburkan, sambil meningkatkan kesedaran tentang keistimewaan bandar raya ini dalam kalangan pengembara untuk menarik minat mereka berkunjung ke sini, katanya.

Beliau berkata #IAMKL menggunakan media sosial seperti Facebook, Twitter dan Instagram, di samping laman sesawang rasmi kempen itu, www.iamkl.com
Mereka yang berkunjung ke Kuala Lumpur dipelawa memuat naik 'selfies' yang berlatar belakangkan tempat terkenal di bandar raya ini dengan hashtag #IAMKL.

Hello KL E-newsletter akan diterbitkan dua kali sebulan.

Mereka yang ingin melanggan surat berita ini boleh berbuat demikian dengan mengirim emel kepada helloklenewsletter@gmail.com.

Tiada ulasan: