Anwar Ibrahim Anwar Ibrahim
 
 
SUNGAI BULOH - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan pemergian Mursyidul Am Pas, Datuk Abdul Nik Aziz Nik Mat malam tadi sebagai satu kehilangan yang besar buat dirinya.

Mesej sedih itu disampaikan melalui isterinya, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang melawatnya di Penjara Sungai Buloh, di sini, hari ini.

"Saudara Anwar menyatakan kesedihannya kerana kehilangan dengan pulangnya ke rahmatullah Tuan Guru Nik Aziz.

"Ini kerana beliau telah berikan banyak sokongan dan dorongan terutamanya ketika kali pertama Anwar ditangkap dan dipenjara sebelum ini," katanya ketika ditemui pemberita selepas melawat Anwar.

Allahyarham Nik Aziz yang juga bekas Menteri Besar Kelantan meninggal dunia pada jam 9.40 malam Jumaat di kediamannya di Pulau Melaka, Kota Bharu, Kelantan.

Jenazah Allahyarham selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Pulau Melaka pada jam 10.55 pagi, hari ini.

Jenazahnya disemadikan di sebelah kubur ayahandanya Nik Mat Raja Banjar yang meninggal dunia kira-kira 40 tahun yang lalu.

Terdahulu jenazah Allahyarham yang juga Adun Cempaka itu disolatkan ribuan umat Islam yang datang dari seluruh negara di Masjid Pulau Melaka kira-kira jam 10 pagi.

Turut hadir memberi perhormatan terakhir ialah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob; Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan beberapa pemimpin tertinggi negara.