shahbudindotcom
Melalui
keputusan terbaru kabinet ini, harga kedua-dua bahan bakar itu akan
disemak setiap bulan dan penetapan harga yang akan dibuat pada 1 Disember nanti adalah berdasarkan harga pasarannya pada bulan November dan begitulah seterusnya.
Berdasarkan
harga pasaran minyak dunia ketika ini yang menunjukkan kecenderungan
untuk terus menurun, adalah dijangkakan harga petrol Ron95 dan diesel
yang bakal ditetapkan pada 1 Disember nanti adalah lebih rendah berbanding RM2.30 dan RM2.20 yang dinikmati sekarang.
Bagaimanapun,
oleh kerana penentuan harga masih dalam konteks apungan terkawal dan
bukannya secara bebas ditentukan oleh syarikat minyak berdasarkan paras
siling, berapa banyak penurunan itu masih lagi bergantung kepada kuasa
kerajaan menentukannya.
Tetapi
dengan penghapusan subsidi ini juga, sekiranya harga minyak dunia
meningkat, maka kita terpaksa membayarnya dengan harga yang lebih mahal
juga.
Penghapusan
subsidi ini bermakna tiada lagi gred minyak yang berbeza untuk orang
kaya dengan orang miskin dan antara warganegara dan rakyat luar. Ketika
berada di stesen minyak, semua orang sudah sama tarafnya dan pastinya
orang yang kurang berada berasa lebih bangga dan tidak lagi rendah diri
berbanding mereka yang selama ini menggunakan Ron97 tanpa subsidi.
Barangkali
satu-satunya kejayaan yang boleh dibanggakan dengan penghapusan subsidi
ini ialah orang miskin sudah boleh berlagak macam orang kaya.
Ketika
harga minyak dunia masih rendah, harga tanpa subsidi ini mungkin agak
menggembirakan tetapi ia akan memberi kesan apabila harganya meningkat
nanti. Kerajaan bakal berhadapan kecaman yang lebih serius, bahkan
mungkin akan ada yang menuntut supaya sistem subsidi dikembalikan
semula.
Bagi
kerajaan pula, dengan tidak membayar lagi subsidi petrol dan diesel
sudah tentulah menjimatkan perbelanjaan yang ditanggungnya. Mengikut apa
yang dinyatakan oleh Timbalan Menteri Kewangan, Ahmad Maslan ketika
kerajaan mengumumkan kenaikan harga petrol dan diesel sebanyak 20 sen
pada 1 Oktober lalu, jumlah subsidi yang ditanggung oleh kerajaan pada
tahun lepas ialah RM24 bilion setahun, manakala tahun ini pula dijangka
antara RM21 hingga RM22 bilion setahun atau dengan kata lain kira-kira
RM2 bilion sebulan.
Menurut
Ahmad Maslan yang bangga dengan CGPA 3.85 yang dicapainya, subsidi RM2
bilion sebulan itu "hangus terbakar" begitu saja sedangkan dengan jumlah
yang sama boleh membina 2000 dewan orangramai berharga RM1 juta di 2000
buah kampung, empat universiti sebulan dengan harga RM500 juta sebuah
(48 universiti setahun) dan 2000 kilometer jalan kampung di Sabah dan
Sarawak.
Namun,
amatlah sedih dan malangnya, kata timbalan menteri itu lagi, semua
projek pembangunan seumpama itu tidak dapat dilaksanakan oleh kerajaan
disebabkan terpaksa membayar subsidi yang akhirnya "hangus terbakar
gitu-gitu saja".
Nah,
dengan keputusan kerajaan menghapuskan subsidi petrol serta diesel dan
dapat menjimatkan RM2 bilion sebulan ini, adalah diharapkan kerajaan
segera menunaikan iltizam pembangunan yang didakwanya terhalang selama
ini semata-mata kerana beban subsidi itu.
Moga
selepas ini rancaklah pembangunan di seluruh negara dengan pembinaan
dewan-dewan dan jalan-jalan kampung yang lebih merata. Semoganya juga,
di kawasan Parlimen Pekan yang diwakili oleh Najib Razak dan Pontian
yang diwakili oleh Ahmad Maslan, lebih banyak pembangunan dicurahkan dan
makin berkurangan penduduknya yang miskin.
Dalam
masa yang sama, sebagaimana yang dinyatakan oleh Naib Presiden PKR,
Rafizi Ramli dalam reaksinya mengenai penghapusan subsidi ini, adalah
diharapkan juga kerajaan segera mengumumkan penghapusan cukai eksais
kereta secara berperingkat-peringkat agar rakyat dapat menikmati harga
kenderaan yang lebih murah sebagaimana negara-negara lain.
Selama
ini, katanya kerajaan sering berdalih untuk menghapuskan cukai eksais
itu dengan alasan rakyat sudah pun menikmati subsidi petrol dan diesel
yang tinggi.
Beliau
menjangkakan, jika cukai itu tidak dihapuskan, kerajaan akan mengutip
sekitar RM17.3 bilion pada tahun depan tanpa sedikit pun ianya
dipulangkan kepada rakyat dalam bentuk subsidi.
Berdasarkan
hakikat ini, jika jumlah cukai ini dicampur dengan beban subsidi yang
dapat dijimatkan, kerajaan sebenarnya mempunyai lebih banyak wang dalam
genggamannya. Jumlah itu tentunya bertambah lagi kiranya dicampur lagi
dengan tambahan pendapatan melalui cukai GST yang mula dikuatkuasakan
pada April 2015 nanti.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan