"Saya orangnya jenis "cool",  saya kena berbincang dengan peguam dan benda ini bukan benda perlu melatah apa-apa. - Foto Sinar Harian oleh AZMI ARYANTO
"Saya orangnya jenis "cool", saya kena berbincang dengan peguam dan benda ini bukan benda perlu melatah apa-apa. - Foto Sinar Harian oleh AZMI ARYANTO


KUALA LUMPUR - Pas menentang sekeras-kerasnya sebarang usaha untuk mengheret institusi diraja dalam urusan pentadbiran negeri Johor.

Timbalan Presidennya, Mohamad Sabu mendakwa tindakan tersebut hanya akan mencemarkan institusi diraja dan status raja berperlembagaan di negara ini.

"Pas tentang usaha untuk meminda akta berkaitan hal tanah, perumahan dan hartanah di Johor.

"Kami terus menyokong kerajaan berperlembagaan and sebarang usaha mengheret institusi raja dalam ekskutif akan mencemarkan kerajaan berperlembagaan kita sendiri," katanya kepada pemberita di ibu pejabat Pas, di sini hari ini.

Sebelum ini, kerajaan Negeri Johor berhasrat untuk membentangkan rang undang-undang menubuhkan Lembaga Perumahan dan Hartanah Johor (LPHJ) di Dewan Undangan Negeri (Dun) Isnin depan walaupun mendapat reaksi daripada pelbagai pihak.

Menteri Besarnya, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, enakmen baharu itu dilihat tidak melanggar konsep raja berperlembagaan yang diamalkan di negara ini kerana akan dibacakan bersama Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Johor.

Mengulas lanjut, Mohamad menambah, pihaknya bertegas akan menentang sebarang rang undang-undang yang boleh merendahkan martabat raja berperlembagaan.

"Sekarang isu tanah di bawah kuasa eksekutif boleh dikritik, diperbaiki dan hentam oleh pembangkang dan itu perlu dikekalkan," katanya.

Sementara itu, AJK Pas Pusat, Mazlan Aliman berkata, satu mesyuarat khas antara parti komponen PR akan dilakukan hari ini menyatakan pendirian bersama sebelum rang undang-undang itu dibentangkan esok.

"Pagi esok, wakil Pas dalam Dun, Amirul Hasan turut ambil bahagian dalam perbahasan rang undang-undang tersebut," katanya.