Isnin, 30 Jun 2014

Kinrara – Damansara Expressway RM2.5 Bilion & 5 Projek Mega Lebuhraya di Malaysia Bernilai Lebih RM10.4 Bilion. Kesesakan Selesai?


Konsesi Tol 2014


Kinrara – Damansara Expressway RM2.5 Bilion : Bagi Berita Semasa, lebuhraya di Malaysia boleh disamakan sebagai “gula-gula” yang cuba menyamar menjadi ubat kepada para pesakitnya yang sedang menghadapi masalah setiap hari seperti pengguna setia lebuhraya di Malaysia tetapi akhirnya bakal berpijak di bumi yang nyata bahawa masalah yang mereka hadapi tidak selesai pun sebenarnya malah masalah akan timbul lebih teruk lagi pada masa akan datang. Bagi Berita Semasa….

Bagi Berita semasa sendiri pembinaan lebuhraya di kawasan bandar bukanlah penyelesaian jangka panjang yang mampan bagi menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas yang nampaknya belum menemui titik noktah sehingga ke hari ini. Malah lebuhraya juga sebenarnya lebih memburukkan lagi kesesakan lalu lintas yang acapkali kali terjadi terutamanya di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur dan Selangor.

Malah sebenarnya sehingga ke hari ini tidak bukti yang ditemui pakar yang menunjukkan sekurang-kurangnya terdapat peningkatan 20% daripada aliran trafik yang sedia ada. Oleh itu, maka tidak ada justifikasi sebenarnya bagi menghalalkan pembinaan lebuhraya baru bukan?

Kidex Route 2014

Senarai Projek Mega Lebuhraya Yang Telah Diluluskan?

Inilah yang berlaku terhadap satu projek mega lebuhraya yang cukup kontroversi, Kinrara – Damansara Expressway (KIDEX) yang bernilai RM2.5 bilion.
  1. Apa keperluan membina lebuhraya ini?
  2. Apakah projek Kinrara – Damansara Expressway (KIDEX) benar-benar mampu menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas dan hanya mahu memnuhkan poket saudagar lebuhraya yang terus “terliur” bagi mendapatkan salah satu skim cepat kaya di Malaysia, konsesi lebuhraya bertol selain projek IPP (SEPERTI DI SINI)?
Sekarang ini sudah terdapat 5 projek lebuhraya yang bernilai berbilion-bilion ringgit telah diluluskan oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) Bilions & kerajaan persekutuan dan perjanjian dengan kontraktor telah pun ditandatangani. Masa untuk menuai hasil selepas ini?
  1. Duta – Ulu Kelang Expressway (DUKE) lanjutan: RM1.18 bilion
  2. Pantai Barat (WCE) Banting ke Taiping: RM5.04 bilion
  3. Damansara – Shah Alam (SUKE): RM4.18 bilion
  4. Kinrara – Damansara Expressway (KIDEX): RM2.5 bilion
  5. Serdang – Kinrara – Putrajaya (SKIP) telah menerima kelulusan Kabinet tetapiprojek belum dianugerahkan lagi setakat ini
Untuk berlaku adil, ya Berita Semasa agak bersetuju dengan sebarang usaha dan ikhtiar untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas yang mana ia mat Berita Semasa alu-alukan terutamanya di kawasan bandar-bendar besar. Walaubagaimanpun, Berita Semasa menilai projek pembinaan lebuhraya ini daripada pelbagai aspek yang mana masalah tetap akan berlaku disebabkan rantaian seperti di bawah ini :
  1. Projek-projek mega lebuhraya seperti ini sering didorong dari segi ekonomi.
  2. Dengan menyuntik dana ke dalam ekonomi, ia mampu menyediakan peluang pekerjaan dan mewujudkan peluang kekayaan kepada sesiapa sahaja.
  3. Malangnya tiada persediaan yang komprehensif apabila jumlah pemilikan kenderaan dan jumlah penduduk bandar di satu-satu kawasan semakin melonjak
  4. Satu-satunya cara untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas untuk jangka masa panjang adalah untuk menyediakan kemudahan pengangkutan awam yang lebih baik
  5. Persoalan sekali lagi, mengapa dan kenapa adalah lebuh raya yang dibina dan diberikan keutamaan? Adakah mereka-mereka ini benar-benar mahu membantu orang ramai mendapatkan akses dari satu tempat ke tempat lain dengan cepat dan pada harga yang munasabah?
  6. Atau sebenarnya mereka beratur menunggu giliran bagi memenuhkan poket masing-masing bagi menyertai skim cepat kaya dikalangan taikun-taikun kaya di Malaysia?
  7. Yang mana satu?
Kidex Highway

 

Projek Mega Lebuhraya Vs Sistem Pengangkutan Awam Yang Efisien?

Sebenarnya yang rakyat Malaysia  yang rakyat mahukan sistem pengangkutan dipertingkatkan. Sistem pengangkutan awam yang lebih efisien adalah satu-satunya ubat terbaik bagi menyelesaikan masalah kesesakan lalulintas untuk jangka masa panjang.

Adakah rakyat Malaysia akan terus “disumbatkan” dengan lebih banyak jalan raya, atau sepatutnya kita sudah pun bermula untuk mengimbangi dengan melakukan penambaikan pengangkutan awam?
  • Pada asalnya laluan lebuhraya yang baru memberikan peluang dan ruang kepada pengguna dan pelanggan mereka menikmati perjalanan pada kelajuan 90kmj, tetapi akhirnya semakin perlahan dan perlahan pada kelajuan 30-40kmj untuk sampai ke destinasi sekitar 500m hingga 1km sahaja.
  • Lebuhraya menjadi semakin sesak dan sesak semula, akhirnya mudah untuk saudagar lebuhraya di Malaysia memperkenalkan “penyelesaian terbaik” bagi mereka dengan memperkenalkan satu lagi projek lebuhraya bernilai berbilion ringgit. Kenyang mereka…
  • Kitaran seperti inilah yang akan akan berterusan yang akan terus dihadapi orang Lembah Klang
Mengapa kita tidak belajar contoh projek “skim cepat kaya” Lebuhraya Damansara Puchong (DI SINI BUKTI NILAI KEUNTUNGANNYA) yang dibina pada tahun 1998 bertujuan untuk mengurangkan kesesakan melibatkan kawasan perumahan yang besar seperti Taman Tun Dr Ismail (TTDI), Kepong, Damansara, Petaling jaya (PJ) dan Puchong.

Hari ini sesiapa sahaja memandu di sepanjang jalan ini akan bertarung dengan kesesakan lalu lintas setiap masa, setiap jam dan lebih-lebih lagi di waktu puncak yang mana telah berlaku sejak bertahun lamanya. Setuju?

Kebanyakan negara luar sebenarnya sudah pun beralih daripada membina lebuh raya kerana melihatkan jumlah penduduk yang mendadak sepanjang masa dan pemilikan kereta dengan memperbaiki sistem pengangkutan mereka.

Berita Semasa ingin memberikan satu contoh negera Turki. Melihatkan kepadatan penduduk kota Istanbul contohnya. sangat-sangat tinggi iaitu sekitar 13.9 juta. Berapa banyak lebuhraya diperlukan bagi menampung kepadatan penduduk di sini?

Gambar Projek Mega Sistem Pengangkutan Awam di Kota Istanbul Turki : MetroBus

Akhirnya kerajaan Turki berani melabur sejumlah dana bagi memperkenalkan perkhidmatan metro bus yang ditempah terus dari Jerman melalui pengenalan sistem Bus Rapid Transit (BRT) di Istanbul Turki. Berita Semasa perhatikan jangka masa metro bas di sana akan hadir di sepanjang hentian bas adalah setiap 15 hingga 30 saat tanpa henti bagi mengangkut penumpang. Sangat-sangat efisen. Malaysia?

Sekali lagi bagi Berita Semasa membina lebuh raya hanya penyelesaian sementara dan dari masa ke masa masa  lebuh raya akhirnya tidak akan menampung kebanjiran lalu lintas kelak. Apa pendapat anda pula?


Tiada ulasan: