Rabu, 4 Jun 2014

Khairy sokong PM saman Malaysiakini

ANTARAPOS.COM


Post Pic



SHAH ALAM: Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin menyokong langkah tegas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengambil tindakan saman terhadap portal berita pro-pembangkang Malaysiakini.com.

Beliau berkata, langkah tersebut penting kerana kebebasan media dan hak bersuara yang diberikan oleh kerajaan bukan bererti kebebasan untuk melaporkan fitnah.

"Bagus bahawa PM mengambil sikap agresif dengan saman fitnah terhadap Malaysiakini. Kebebasan bersuara bukan bermakna kebebasan untuk menipu atau menyiarkan penipuan," katanya dalam laman Twitter.


 
Hari ini, Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak dan Setiausaha Kerja Umno Datuk Ab Rauf Yusoh memfailkan saman fitnah terhadap syarikat, ketua editor dan ketua pengarang laman web portal Malaysiakini berhubung penerbitan dua artikel bulan lepas.
 
Writ saman difailkan menerusi Tetuan Hafarizam Wan & Aisha Mubarak pada Jumaat lalu di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur dan pihak media memperoleh writ saman itu.
 
Najib dan Ab Rauf menamakan syarikat Mkini Dotcom Sdn Bhd, Ketua Editor Malaysiakini.com Steven Gan dan Ketua Pengarang Fathi Aris Omar sebagai defendan pertama hingga ketiga.
 
Dalam pernyataan tuntutan, Najib dan Ab Rauf mendakwa ketiga-tiga defendan melaporkan, mengeluarkan dan membenarkan penerbitan dua artikel berasingan yang bertajuk "A case of the PM reaping what he sows" dan "How much will Najib spend to keep Terengganu?".
 
Kedua-dua artikel fitnah itu didakwa diterbitkan pada 14 Mei lalu.
 
Khairy dalam ruangan Twitternya bagaimanapun cuba dikritik oleh pengikut akaunnya yang kononnya mahu mempertahankan Malaysiakini dengan mengatakan bahawa media arus perdana pro kerajaan turut menghadapi tindakan saman.

Namun, Ketua Pemuda Umno itu mematahkan hujah pengikut itu dengan berkata: "Apa hujah anda? Siapa fitnah patut kena saman."

"Sekiranya MSM (Majlis Sukan Malaysia (MSM) didapati menipu maka mereka juga berhak disaman. Begitu juga kepada online portal, itu sahaja."

Ahli Parlimen Rembau itu menambah, pembangkang  tidak layak untuk memperjuangkan kebebasan media kerana akhbar-akhbar milik parti itu turut disaman berulang kali.

"Macam Suara Keadlilan kena “@megreat: kalau mouthpiece parti sendiri kalah saman fitnah berpuluh kali, tak layak sembang 'freedom of speech”

Tiada ulasan: