Zurainah Musa  
Zurainah


SHAH ALAM - "Bersifat jujur, bina persefahaman dan saling menerima," itu antara tips kekal bahagia dalam perkahwinan campur.

Menurut Pengarah Eksekutif Berjaya Corp, Datuk Zurainah Musa, itu antara tips yang diamalkannya sejak beliau menjalani kehidupan rumah tangga dengan lelaki 'Mat Saleh' sejak tujuh tahun lalu.

Zarinah berkata, walaupun suaminya tersebut telah meninggal dunia, namun amalan tersebutlah yang menjadikannya kekal bahagia dengan suaminya kini.

"Saya tidak tahu sama ada orang tahu ke tidak ini merupakan perkahwinan kedua saya, perkahwinan pertama saya, arwah suami saya dari Australia, bagi saya beliau adalah segala-galanya beliau banyak membantu mendidik saya sebagai seorang isteri dan ibu.

"Daripada kecil saya kagum dengan orang putih ini, mereka berani, bila kita tengok TV semua orang putih boleh buat, mungkin dari kecil saya lihat jadi serba sedikit ianya mempengaruhi saya.

"Pada mulanya arwah mak ayah tolak perkahwinan tersebut, pada zaman dahulu tidak  ramai orang kahwin dengan orang putih, sampai mak saya kata mak tidak boleh terima, saya cakap tak apa mak tidak boleh terima ,saya tidak akan lari, saya dengar cakap mak.

"Cuma yang membuatkan saya berkahwinan dengan arwah suami adalah mungkin berpunca daripada nenek saya, nenek begitu berkenan dengan arwah suami.

"Perkahwinan terbaru saya, saya  baru lima bulan yang lepas saya dirikan rumah tangga dengan sahabat karib arwah suami  iaitu orang sebelah Timur Tengah.

"Nasihat saya yang paling mustahak dalam perkahwinan campur adalah pembinaan kesefahaman antara satu sama lain.

"Jangan ubah mereka, apa yang perlu kita suaikan diri, satu pesanan daripada  mak mentua saya ialah janganlah tidur sebelum perselisihan faham dapat diselesaikan.

"Satu lagi nasihat saya ialah kita kena jujur dalam perhubungan dan jalinan  komunikasi sesama suami isteri juga amat penting," katanya kepada Sinar Harian Online hari ini.