Khamis, 8 Mei 2014

Chegubard dan dua lagi akan didakwa semula

MALAYSIAKINI



 
 
 
Pemimpin Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shahrin, Edy Nor Reduan dan Mohamed Bukhairy Mohamed Sofian akan didakwa semula di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur esok.

Mereka menerima waran semalam supaya hadir di mahkamah untuk didakwa semula di bawah Seksyen 9(1) dan dihukum di bawah Seksyen 9 (5) Akta Perhimpunan Aman (PAA) 2012 - yang telah diisytihar tidak sah - kerana menghadiri perhimpunan anti-kenaikan harga barang, TURUN, pada malam tahun baru yang lalu.

Hanya minggu lalu, ketiga mereka termasuk Badrul Hisham yang lebih dikenali sebagai Chegubard, dibebaskan oleh mahkamah sesyen Kuala Lumpur selepas hakim mengambil kira keputusan Mahkamah Rayuan membebaskan Timbalan Selangor Selangor, Nik Nazmi Nik Ahmad awal minggu ini.

Pada 6 Mei lalu, Nik Nazmi didakwa semula di Mahkamah Sesyen
Petaling Jaya apabila hakim Yasmin Abdul Razak melepas tanpa membebaskannya.

Yasmin berkata mahkamah itu terikat dengan keputusan mahkamah rayuan sebelum ini.

Mahkamah Rayuan telah memutuskan bahawa hukuman Seksyen 9 (5) PAA kerana tidak memberi notis 10 hari kepada pihak berkuasa, tidak mengikut perlembagaan dan tidak munasabah.

Peguam Eric Paulsen berkata tindakan peguam negara mendakwa semula ketiga-tiga mereka selepas Mahkamah Sesyen membebaskan mereka adalah salah.

Katanya, ia menunjukkan satu penghinaan dan sikap tidak mengendahkan keputusan Mahkamah Rayuan yang mengisytiharkan Seksyen 9 (5) sebagai tidak sah dan terbatal.

Tiada ulasan: