Ahad, 6 Oktober 2013

SPRM buka 15 kertas siasatan hasil pendedahan Ketua Audit Negara, kata Pengarah Siasatan

OLEH MOHD FARHAN DARWIS


Sejumlah 15 kertas siasatan telah pun dibuka oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ekoran pendedahan yang dibuat oleh Laporan Ketua Audit Negara 2012 yang diedarkan di Parlimen minggu lalu, kata Pengarah Siasatannya, Datuk Mustafar Ali.

Mustafar dalam kenyataannya berkata siasatan telah pun dijalankan di bawah Akta SPRM 2009, dan pihaknya juga telah mengadakan perbincangan  dengan Jabatan Audit Negara bagi mendapatkan maklumat yang boleh membantu penyiasatan dan lain-lain tindakan sewajarnya.

"SPRM juga telah menubuhkan Pasukan Khas bersama dengan Jabatan Audit Negara bagi mengambil tindakan susulan.

 "SPRM yang menerajui Pasukan Khas ini akan membentangkan hasil penemuan, pelan tindakan dan cadangan bagi mengambil tindakan terhadap pihak-pihak yang didapati melakukan salah laku rasuah, penyelewengan, salah guna kuasa dan pemalsuan," katanya dalam kenyataan yang diedar kepada media hari ini.

Selain memandang serius pendedahan laporan audit berkenaan, SPRM jelas Mustafar akan mengambil tindakan tegas sewajarnya termasuk mengesyorkan tindakan disiplin kepada agensi-agensi berkaitan.

"Justeru, sekiranya ada-ada unsur rasuah, salah guna kuasa dan pelanggaran Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 dan Arahan Perbendaharaan, SPRM akan mengambil tindakan," katanya.

"Bagi Laporan Ketua Audit Negara 2011, sebanyak dua kes telah dibawa ke mahkamah manakala lima orang pegawai kerajaan telah dikenakan tindakan tatatertib," katanya.

Pada masa yang sama, hasil tindakan bersama SPRM dengan lain-lain agensi kerajaan, Mustafar berkata, tindakan penambahbaikan sistem dan prosedur serta tatatcara kerja bagi mengurangkan risiko, ruang dan peluang gejala rasuah juga telah diambil.

Pihaknya turut memuji langkah proaktif Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa, menubuhkan jawatankuasa khas untuk meneliti perkara itu bagi mengelakkan kes sama berulang dalam laporan audit akan datang.

"Pada masa sama, tindakan paling tegas perlu diambil terhadap mereka yang cuai dan gagal mematuhi peraturan dan undang-undang, dan lebih-lebih lagi terhadap mereka yang terlibat dalam gejala rasuah," katanya.

Pembangkang telah membangkitkan beberapa kes ekoran pendedahan laporan Ketua Audit Negara, antaranya adalah kehilangan aset polis bernilai RM1.33 juta, kos membawa penyanyi K-Pop semasa Sambutan Hari Belia Kebangsaan, dan juga penggunaan tanpa had 106 kad kredit American Express untuk kegunaan Pengarah dan Pegawai Eksekutif Khazanah Nasional Berhad (Khazanah).

Tiada ulasan: