Isnin, 14 Oktober 2013

PKPS buka ladang sawit 335 hektar


Ladang PKPS


SHAH ALAM: Perbadanan Kemajuan Pertanian Negeri Selangopr (PKPS) membuka ladang penanaman sawit seluas 335 hektar yang dirasmikan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim baru-baru ini.

Ladang PKPS Jelutong Jati ini diusahakan selepas Kerajaan Negeri mewartakan tanah Hutan Simpan Sungai Karang pada Mei tahun 2012 dengan pajakan untuk tempoh 21 tahun.

Menurut Pengurus Besar Kumpulan PKPS, Ali Ahmad, meskipun pada awal projek ini mendapat bantahan daripada beberapa NGO alam sekitar memandangkan ianya melibatkan hutan simpan, sebenarnya tanah seluas 10,700 ekar telah dikhususkan untuk Hutan Perhilitan di kawasan berhampiran.

Selain itu, pihak NGO turut membantah kawasan ini yang dikhuatiri mudah terbakar.

“Polisi PKPS kita mengurus air, bukan mengalirkan air. Setiap satu pokok sawit memerlukan 90 liter air sehari. Tidak munasabah kita keringkan semua air. Kita menumpukan kepada untuk menyimpan air.

“Kita mempunyai parit-parit dan kunci air. Di sini kita mempunyai kunci air di Jalang menghala Sungai Besar yang akan mengawal paras air. Kita akan pastikan pasras air tidak rendah. Kita akan kawal menggunakan culvart jalan kerajaan,” katanya pada sesi penerangan.

Sebagai usaha mendepani kejadian kebakaran, PKPS menubuhkan dua PKPS Rapid Fire Team yang mendapat latihan daripada jabatan bomba selain menempatkan pekerja di ladang sawit.

Selain itu, PKPS berhasrat untuk membina sebuah kilang sawit di kawasan sama berkapasiti 30 tan per jam pada tahun 2014 dan mula beroperasi pada tahun 2016.

Turut dimaklumkan PKPS bercadang membina reban ayam di Ulu Tinggi dan rumah sembelihan di Rawang.

Menurutnya lagi, jika usaha ini berjaya dilaksanakan, pekebun kecil dan penduduk sekitar daerah Sabak Bernam bakal memperoleh manfaat peluang pekerjaan.

Tiada ulasan: