Jumaat, 4 Oktober 2013

Panel SPRM gesa tubuh JK khas kaji laporan audit


MALAYSIA KINI
    
 
Panel bawah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menggesa ketua setiausaha negara (KSN) menubuhkan jawatankuasa khas bagi mengkaji Laporan Ketua Audit Negara 2012 dan membuat cadangan konkrit bagi mengatasi sebarang kelemahan dengan serta-merta.

"Pada waktu yang sama, panel menggesa kerajaan-kerajaan negeri dan syarikat-syarikat kerajaan mengambil tindakan segera bagi menangani semua kelemahan yang ada," kata Pengerusi Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah (PPPR) Datuk Johan Jaaffar.

NONEDalam kenyataannya hari ini, Johan berkata, pihaknya mengambil serius kelemahan yang didedahkan, yang bukan sahaja membolehkan salah guna kuasa dan rasuah tetapi menjejaskan sistem penyampaian kerajaan.

"Pada waktu yang sama, panel mengambil serius kecuaian sistem kawalan dan penjagaan hingga membolehkan peralatan dan barangan (termasuk yang boleh membahayakan seperti senjata api) hilang daripada simpanan.

"Panel juga mengambil serius kurangnya pengawasan ke atas pembekal dan kontraktor hingga berlaku mutu kerja yang tidak memuaskan," katanya.

PPPR juga menyatakan kekesalannya kerana terdapat kelemahan dan kesilapan yang sama berulang walaupun telah didedahkan dalam laporan tahunan sebelum ini.

Tiada ulasan: