Selasa, 1 Oktober 2013

Menteri Kata Pembinaan Masjid Tebauk Bawah Bidang Kuasa Kerajaan Negeri

BULETIN ONLINE

masjid tebauk1



Keruntuhan siling Hospital Serdang semalam 30 September dan sebahagian bumbung masjid Kampung Tebauk di Terengganu pada Ahad 29 September menarik perhatian Ahli Parlimen semalam, apabila Menteri Kerja Raya Datuk Fadillah Yusof sukar untuk menjawab soalan yag dikemukan.

Beliau memberitahu Dewan bahawa kerajaan boleh mendakwa kontraktor yang membina Hospital Serdang ke mahkamah jika syarikat itu didapati bertanggungjawab menyebabkan keruntuhan di wad bersalin itu.

Beliau berkata beliau akan menyemak perkara itu dengan pasukan pakar-pakar, sambil menambah beliau masih belum menerima sebarang laporan mengenai insiden yang berlaku pada jam 02:55 petang semalam.

Apabila ditekan untuk menjawab mengapa kes-kes itu berulang di hospital, Fadillah berkata beliau juga ‘bingung’ dan perkara itu tetapi berkata beliau akan menyerahkan kepada pasukannya pakar.

“Saya menunggu laporan ‘bebas’ dari mereka,” katanya kepada pemberita di bangunan Parlimen semalam.
Fadillah melaporkan bahawa tidak ada orang yang cedera apabila bahagian siling hospital runtuh.

IMG-20130930-WA0013

Dalam pada itu, Menteri kesihatan, Datuk Seri Dr S. Subramaniam Saidin dalam kenyataannya berkata, beliau telah meminta hospital dan Jabatan Kerja Raya untuk mengemukakan laporan mengenai kejadian itu dan memeriksa samada piawaian yang betul telah diikuti dalam pembinaan hospital itu.

“Kami pasti mengambil pandangan yang amat serius tentang kualiti kerja kontraktor.

“Ini melibatkan bidang reka bentuk, struktur, pada standard bangunan kontraktor yang diberi kontrak,” katanya.

Ogos lalu, seorang doktor dan tiga jururawat cedera apabila siling jabatan kecemasan Hospital Serdang yang runtuh.

Dan pada Januari 2011, siling lobi utama hospital yang sama tanggal, dan kerajaan menanggung RM800, 000 dalam kerja-kerja pembaikan.

Sementara itu, mengenai keruntuhan siling RM6 juta masjid Kampung Tebauk di Kuala Nerus, Terengganu, Fadillah berkata pembinaan adalah di bawah bidang kuasa kerajaan negeri kerana ia tidak tergolong dalam kerajaan Persekutuan.

“Ia dimiliki oleh kerajaan (negeri) tetapi kementerian boleh menyediakan kepakaran teknikal untuk menentukan punca keruntuhan,” katanya.

Terdahulu di lobi Parlimen, dua Ahli Parlimen PAS Terengganu menggesa kerajaan Persekutuan untuk mendedahkan identiti pemborong (kotraktor) masjid dan mengambil tindakan terhadap syarikat itu.


Ahli Parlimen Kuala Nerus Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri berkata syarikat itu dan orang yang bertanggungjawab harus disenaraihitamkan.

Mengulas perkara yag sama, Ahli Parlimen Kuala Terengganu Datuk Raja Bahrin Raja Ahmad berkata, ini bukan kali pertama bumbung runtuh di bangunan-bangunan awam di negeri ini.

“Ia seolah-olah kita tidak pernah belajar dari kesilapan lalu,” katanya.

Tiada ulasan: