Rabu, 16 Oktober 2013

Mahkamah: Peruntukan lapuk masih berkuatkuasa

 


 

Mahkamah Rayuan memutuskan bahawa mahkamah tidak mengiktiraf doktrin deseutude, di mana sesuatu peruntukan undang-undang mungkin kehilangan kuasa apabila lama tidak digunakan walau tidak dimansuhkan.

Malah mahkamah tersebut, yang membenarkan peguam kanan Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah untuk tampil sebagai pendakwaan dalam rayuan ke atas pembebasan Datuk Seri Anwar Ibrahim dari tuduhan liwat, juga memutuskan bahawa doktrin tersebut tidak terpakai dalam undang-undang British dan juga di India.

Hakim Datuk Rohana Yusuf dalam keputusannya berkata sesuatu undang-undang di Malaysia akan terus dikuatkuasa sehinggalah ia dimansuhkan atau tamat tempoh.

Sesuatu perundangan itu perlu dimansuhkan di Parlimen sebelum kehilangan kegunaannya, katanya dalam penghakiman tersebut.

Teks penghakiman itu didedahkan kepada umum baru-baru ini.

Katanya, sesuatu undang-undang itu tidak boleh dianggap telah dimansuhkan hanya dalam tempoh sekian masa atau jika ia tidak digunakan.

Anwar dan penguamnya Karpal Singh menyatakan bahawa mereka akan merayu keputusan tersebut.

Rohana, yang mengenepikan permohonan Karpal untuk menyingkirkan Shafee dari barisan pendakwaan, dalam penghakimannya sepanjang 19 halaman berkata doktrin tersebut tidak terpakai di Malaysia.

Rohana merupakan anggota ketiga dalam panel yang diketuai hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Ramly Ali.

Anwar dan Karpal memohon untuk melucutkan kelayakan Shafee dari mengetuai rayuan berkenaan dengan alaasan bahawa pelantikan peguam kanan tersebut mengikut Seksyen 376(3) dan Seksyen 379 Kanun Prosedur Jenayah dan Perkara 145 Perlembagaan Persekutuan tidak sah.

Mereka memberi alasan bahawa Seksyen 379 sudah lama tidak digunakan dan patut diisytiharkan sebagai undang-undang lapuk mengikut doktrin desuetude.

Karpal juga mendakwa pindaan ke atas Seksyen 378 Kanun Prosedur Jenayah bermakna peguam seperti Shafee tidak boleh lagi tampil mewakili pendakwaan dalam mana-mana kes rayuan jenayah.

Rohana bagaimanapun tidak bersetuju dengan Karpal berdasarkan peruntukan Seksyen 376(3) berhubung lantikan terus sebagai pendakwa raya dan Seksyen 379, di mana seorang peguam apabila diberikan perintah akan dianggap sebagai penjawat awam.

Tiada ulasan: