Khamis, 31 Oktober 2013

Kes Bekas Ketua Hakim Syarie; Kerajaan Diminta Beri Penjelasan

BULETIN ONLINE
 
 
MARANG – PAS Terengganu menegaskan, selaku gerakan dakwah dan parti politik, menyokong pendirian dan tindakan tegas yang perlu dibuat terhadap mana-mana pihak yangg menghina institusi agama.

Namun begitu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Payong, YB UstaZ Mohd Nor HamZah melahirkan kebimbangan terhadap kes yang melibatkan Bekas Ketua Hakim Syarie Negeri Terengganu.

Menurutnya, kekeliruan rakyat terhadap kes tersebut, mungkin akan lebih membawa fitnah yang lebih besar.

 YB Mohd Nor Hamzah

“kami (PAS) menyokong pendirian tegas perlu dibuat terhadap pihak yang menghina institusi agama. (namun begitu) Kes seumpama ini dibimbangkan akan memburukkan imej Maidam dan status kehakiman syare’i dalam negeri,

“yang membuatkan rasa tidak hormat rakyat terhadap sistem pentadbiran agama dan kehakiman syarei,”ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tentang berita beberapa akhbar pada Ahad 27 Oktober yang melaporkan Datuk Ismail Yahya, dihadapkan ke Mahkamah Rendah Syariah, atas pertuduhan menghina Majlis Agama Islam dan Adat Melayu (Maidam) Terengganu.

Oleh itu,PAS mengharapkan pihak kerajaan dapat membuat penjelasan tentang kes tersebut supaya rakyat memahami isu yang sebenarnya dengan baik.

Mengulas lanjut, beliau mencadangkan supaya suasana yang lebih ‘harmoni’ diambil bagi menyelesaikan ‘kemelut’ pentadbiran itu.

Beliau turut mempersoalkan sikap kerajaan Terengganu yang hanya ‘berdiam diri’, sedangkan, ia adalah sesuatu yang dipandang ‘serius’.

“Apakah tidak ada cara lain yang lebih kondusif dalam menyelesaikan isu salah faham atau cara perbincangan tertutup untuk mengharmonikan sistem bercorak Islam yang murni ini?

“Apakah sikap dan pendirian kerajaan terhadap isu ini…?,”soal beliau.

Katanya, selaku Ahli Yang Berhormat, beliau mewakili PAS Terengganu mengharapkan agar isu ini dapat diselesaikan tanpa disensasikan dan menjadi ‘buah mulut’ rakyat.

Tiada ulasan: